S obzirom na to da se sjevernoeuropske luke suočavaju s rastućim zagušenjima, Maersk je najavio veliku promjenu u svojoj transatlantskoj usluzi TA5. Kontejnerski brodovi koji opslužuju rutu uskoro će prestati pristajati u Rotterdamu, navodeći kao razlog “trenutna operativna ograničenja”. Luke diljem Europe su pod velikim pritiskom, a analitičari kažu da je malo vjerojatno da će se situacija uskoro poboljšati.
Od 25. lipnja brod TA5 izbjegavat će luku Rotterdam i kretat će se izravno iz Felixstowea prema Hamburgu. Odluka se objašnjava “trenutnim operativnim ograničenjima” koja znatno otežavaju održavanje redovne usluge. To je još jedan – i ovaj put odlučniji – odgovor brodovlasnika na kontinuirane probleme s kapacitetom u najvećoj europskoj kontejnerskoj luci, javlja Trans.info.
Zastoji i dodatne naknade
Već u svibnju, Maersk je uveo dodatnu naknadu – Inland Peak Surcharge (IPI/IPE) – povezanu sa zagušenjem u lukama Rotterdam i Antwerpen. Dodatak od 10 eura po TEU-u primjenjuje se na sve oblike kopnenog prijevoza (cestovni, željeznički, tegleni i intermodalni), kako one koje obavlja Maersk, tako i unutar višeprijevozničkih kopnenih usluga.
Nova naknada primjenjuje se na pošiljke do i od terminala za prijevoz u obje dubokovodne luke i, prema riječima brodovlasnika, bit će na snazi koliko god bude potrebno kako bi se osigurala dostupnost odgovarajućeg brodarskog kapaciteta u suočavanju sa smanjenom učinkovitošću kopnenih operacija.
Mediterranean Shipping Co. (MSC) upozorio je kupce na produženo vrijeme tranzita za dvije svoje usluge još u lipnju, navodeći “kontinuirane teške tržišne uvjete koji uzrokuju uska grla i kašnjenja u cijelom lancu opskrbe”.
Prema podacima platforme Seasearcher (Lloyd’s List Intelligence), u prvom tjednu lipnja čak 11 brodova čekalo je na sidrištu ispred rotterdamske luke, čekajući dopuštenje za ulazak u terminal. Situacija nije ništa bolja ni u ostalim glavnim lukama regije – u Hamburgu je na čekanju bilo šest brodova, a u Antwerpenu njih pet.
Iako je Antwerpen uspio izbjeći najgore gužve početkom svibnja (zbog javnih i privatnih prosvjeda), kašnjenja su i dalje značajna. Prema Drewryjevoj analizi, prosječno vrijeme čekanja na rivi poraslo je s 32 sata u 13. tjednu godine na 44 sata u 20. tjednu, što je povećanje od 37%.
U Hamburgu neki kontejnerski operateri prijavljuju kašnjenja do šest dana, što ga čini jednom od najteže pogođenih luka u regiji. Azijski prijevoznici, uključujući HMM, također redovito prijavljuju stalna uska grla.
Zašto su luke preopterećene?
Analitičari Lloyd’s List Intelligencea pripisuju razloge zagušenja kombinaciji čimbenika, kao što su: velika potražnja za pomorskim prijevozom, duboke promjene u strukturi brodarskih saveza (raspad 2M-a i stvaranje Gemini Cooperationa), hidrološki problemi (niska razina vode), kao i niz štrajkova u javnom i privatnom sektoru.
Prema analitičarima Drewryja, kontinuirano akumuliranje negativnih čimbenika može uzrokovati daljnje poremećaje barem do kraja vrhunca prometne sezone, tj. do kolovoza 2025. Međutim, stručnjaci ističu da bi se situacija mogla normalizirati ako ne bude daljnjih poremećaja (npr. štrajkova) i ako se tržište počne stabilizirati i u Aziji i Sjevernoj Americi.