Ulaganja u proširenje kapaciteta Luke Rijeka predstavljaju korak prema pozicioniranju Hrvatske kao strateškog logističkog čvorišta u srednjoj i jugoistočnoj Europi. Ta ulaganja nisu samo infrastrukturna – ona predstavljaju dugoročno ulaganje u sigurnost, stabilnost i tehnološki napredak regionalne logistike, ističe Aljaž Kovač, predsjednik Uprave tvrtke Intereuropa d.o.o.
Intereuropa je tradicionalno jedan od predvodnika logističkih tokova u zemljama regije koja se tijekom svojih više od 75 godina postojanja pozicionirala i na širem europskom i svjetskom tržištu. Važnu ulogu imala je i od osamostaljenja Hrvatske potičući sektorsko organiziranje te promicanje interesa industrije uz kontinuirano ulaganje u unaprjeđenje vlastitih poslovnih procesa i širenje portfelja usluga za klijente. S velikim investicijskim zamahom u sektoru lanca opskrbe u Hrvatskoj, Intereuropa prepoznaje svoju šansu te realizira značajne investicije kako bi odgovorila na rastuću potražnju. O aktualnim trendovima na tržištu, ulaganjima u infrastrukturu te planovima za širenje poslovanja u godinama koje dolaze govori predsjednik Uprave Intereurope, Aljaž Kovač.
Na koliko tržišta danas poslujete te koliki ste promet ostvarili na razini grupe u 2024. godini? Koliki promet pritom realizirate na hrvatskom tržištu?
Intereuropa grupa sa sjedištem u Kopru u Republici Sloveniji djeluje kroz 12 povezanih društva u devet zemalja (Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Srbija, Sjeverna Makedonija, Kosovo, Albanija, Crna Gora i Ukrajina) na ukupno 70 lokacija. Logistička mreža obuhvaća ključne tržišne regije diljem Europe, Azije, Sjeverne Amerike i Bliskog istoka, kao i strateški važnu Adriatic regiju. Sa sjedištima i logističkim centrima u svim ključnim pomorskim i zračnim lukama, nudimo fleksibilnost i dostupnost koja omogućuje pravovremene isporuke, bez obzira na odredište. Bilo da pošiljka treba stići iz azijskih proizvodnih centara u europske logističke centre ili želite iskoristiti brzinske prednosti zračnog transporta, Intereuropa pruža optimizirane rute i prilagođena rješenja za svaki tip tereta. U 2024. godini Grupa je ostvarila 204,5 milijuna eura prihoda od čega je Društvo u Hrvatskoj ostvarilo 40,4 milijuna eura.
“Intereuropa grupa djeluje kroz 12 povezanih društava u devet zemalja na ukupno 70 lokacija”
Koliko djelatnika imate na razini grupe, a koliko je njih zaposleno u Hrvatskoj? Koliko je teško u današnjem vremenu naći odgovarajuću radnu snagu, od skladišnih radnika do vozača?
Intereuropa grupa u ovom trenutku zapošljava 1.363 radnika od čega društvo Intereuropa u Hrvatskoj ima 267 djelatnika. U današnjem poslovnom okruženju pronalaženje odgovarajuće radne snage predstavlja izazov s kojim se suočavaju gotovo svi poslovni subjekti na tržištu, a iznimka nije ni segment distribucije i logistike. Bilo da se radi o skladišnim radnicima ili vozačima, to predstavlja veliki izazov te je s obzirom na specifične vještine koje su potrebne za obavljanje ovih poslova i veliku konkurenciju, potražnja za kvalificiranim radnicima tog profila kontinuirano u porastu. Osim toga, logistika je grana koja se brzo razvija, a s napredovanjem tehnologije i digitalizacije poslovnih procesa, potrebno je da naši radnici budu spremni na stalno usavršavanje i prilagodbu novim tehnologijama. Za nas je ključno održati ravnotežu između privlačenja novog kadra i zadržavanja postojećeg, a to nastojimo postići kroz razvoj konkurentnih uvjeta rada i motivirajuću radnu okolinu. Iako je izazovno, smatramo da je ulaganje u ljudske resurse ključ za uspješan razvoj naše logističke i distribucijske mreže. Nedostatak domaće radne snage prisiljava nas da se djelom oslonimo na strane radnike. Kako bismo ih integrirali u naše radno okruženje i poslovne procese implementirali smo posebne programe onboardinga.
Hrvatska postaje sve važniji logistički igrač sa širenjem kapaciteta u Luci Rijeka. Što ovo znači za vaše poslovanje te kako gledate na ove investicije?
Ulaganja u proširenje kapaciteta Luke Rijeka predstavlja korak prema pozicioniranju Hrvatske kao strateškog logističkog čvorišta u srednjoj i jugoistočnoj Europi. Povećanje operativnih mogućnosti Luke omogućava efikasniji protok robe, unaprjeđenje multimodalnih rješenja i bolju povezanost s paneuropskim transportnim mrežama. Otvaranje novog Logističkog terminala Intereurope na Kukuljanovu i razvoj Luke Rijeka kreiraju dodatni prostor za daljnju optimizaciju logističkih procesa, proširenje portfelja usluga i intenziviranje suradnje s međunarodnim partnerima. Slijedom navedenog, Intereuropa ove promjene vidi kao strateški iskorak prema modernizaciji i održivom razvoju logističke industrije. Ulaganja u riječku luku nisu samo infrastrukturna – ona predstavljaju dugoročno ulaganje u sigurnost, stabilnost i tehnološki napredak regionalne logistike.
I vi ste se pridružili tom investicijskom zamahu otvaranjem novog logističkog terminala u Kukuljanovu. Koje su njegove ključne karakteristike i kapaciteti te kako će unaprijediti vaše poslovanje u Hrvatskoj?
Novi logistički terminal na Kukuljanovu otvoren u siječnju 2023. godine izgrađen je prema najmodernijim standardima. Strategijski smješten u neposrednoj blizini Luke Rijeka, ovaj terminal omogućuje Intereuropi da efikasno upravlja međunarodnim tokovima robe, osiguravajući optimalne logističke procese od luke do krajnjih destinacija. Skladišni terminal ukupnog kapaciteta 7.100 četvornih metara, od čega visoko regalno skladište kapaciteta 6.500 paletnih mjesta te podno i protočno skladište kapaciteta 3.600 četvorni metara, prilagođeni su različitim vrstama robe, od generalnog tereta do specijaliziranih pošiljki koje zahtijevaju posebne uvjete skladištenja (održavanje temperaturnoga režima, održavanje nadtlaka u skladištu i dr.). Ova investicija omogućila je Intereuropi da poveća učinkovitost rukovanja robom, smanji vrijeme isporuke te pruži sadašnjim i budućim kupcima veću razinu sigurnosti i fleksibilnosti. Dodatna prednost su kapaciteti carinskog i trošarinskog skladišta s mogućnošću sukcesivnog izlaza robe s pozitivnim utjecajem na cash flow naših kupaca. Također, bitna prednost Intereurope je nuđenje svih logističkih usluga u logističkom lancu – primarni transport te skladištenje, što uključuje i dodatne usluge (sortiranje, prepakiranje, pakiranje, lijepljenje deklaracija, ispis različite popratne dokumentacije o artiklima, carinjenje i distribucija). Uspješno radimo na optimizaciji logističkih procesa s naglaskom na tailor made rješenja za potrebe naših kupaca. Naši specijalisti logistike i IT odjel uspješno razvijaju različite integracije našeg ERP sustava sa sustavom kupaca naših usluga.
S novim logističkim terminalom na koliko lokacija poslujete u Hrvatskoj?
Intereuropa sa sjedištem u Zagrebu posluje kroz četiri podružnice locirane u regionalnim centrima – Zagreb, Rijeka, Split i Varaždin, uz poslovne jedinice na lokacijama Samobor, Pleso, Kutina, Osijek i Zadar. Produkt Intereuropa express dodatno ima razvijenu mrežu terminala po cijelom teritoriju Republike Hrvatske. Tu trebamo ubrojiti i sestrinsku tvrtku Intereuropa Sajam d.o.o., specijaliziranu za sajamsku djelatnost.
Kako ocjenjujete konkurentnost Rijeke u odnosu na druge luke u regiji, poput Kopra i Trsta?
Luka Rijeka posljednjih nekoliko godina bilježi značajan napredak u jačanju svoje konkurentnosti u odnosu na regionalne luke poput Kopra i Trsta. Ključni čimbenici koji idu u prilog Rijeci uključuju strateška infrastrukturna ulaganja, digitalizacija operacija, modernizacija terminala te povećanje kapaciteta za kontejnerski promet. Za razliku od tradicionalno etabliranih luka, Rijeka trenutno prolazi kroz dinamičan razvojni ciklus, što joj omogućava da već sada implementira najsuvremenije logističke tehnologije i operativne modele, bez opterećenja zastarjelim rješenjima. Nadalje, geografski položaj Rijeke pruža konkurentsku prednost za pristup tržištima srednje Europe, osobito s obzirom na planirana ulaganja u modernizaciju željezničke infrastrukture, a time i jačanju prometnih veza prema državama regije. Iz perspektive Intereurope, riječki koridor sve više postaje održiva i brza alternativa tradicionalnim rutama, s potencijalom da u skoroj budućnosti postane jedan od glavnih ulaznih logističkih pravaca za robu prema unutrašnjosti kontinenta pod uvjetom daljnjeg ulaganja u prometnu infrastrukturu. Ključ uspjeha bit će kontinuirana suradnja između javnog i privatnog sektora te daljnje usklađivanje s europskim logističkim standardima.
“Prepoznali smo sve veću potražnju na tržištu paketne dostave te smo krenuli razvijati novu uslugu Interpaket”
Nedavno ste održali prezentaciju na poslovnom doručku koji je organizirala Talijansko hrvatska gospodarska komora u Zagrebu. Najavili ste skoro pokretanje usluge ekspresne paketne dostave Interpaket. Kada je planirate lansirati te gdje će sve biti dostupna?
Intereuropa je prepoznala sve veću potražnju na tržištu usluge paketne dostave orijentirane na B2C i B2B te je krenula razvijati novi produkt – Interpaket, specijaliziran upravo za taj logistički segment. Uslugu Interpaket planiramo pokrenuti u prvoj polovici 2026. godine. Prvotno će usluga biti dostupna na području cijele Hrvatske, kroz pouzdanu i funkcionalnu mrežu za dostavu i preuzimanje paketa. Nakon uspješne implementacije u Hrvatskoj, planirano je postupno širenje usluge na ostale zemlje regije u kojima Intereuropa ima svoja povezana društva. Cilj nam je izgraditi regionalno prepoznatljiv sustav paketne dostave koji korisnicima omogućuje brzo, efikasno i jednostavno slanje i primanje paketa, u potpunosti prilagođeno suvremenim logističkim zahtjevima.
Planirate li u sklopu Interpaketa graditi i mrežu paketomata?
Svakako, mreža paketomata i parcel shopova bit će temelj našeg modela dostave. Pratimo suvremene trendove u logističkoj industriji, gdje se korisnici sve više odlučuju za preuzimanje paketa na mjestima i u vrijeme koje im najviše odgovara. Upravo zato primarna opcija dostave u sklopu Interpaketa bit će isporuka na paketomate i parcel shopove, dok će dostava na kućnu adresu biti dostupna kao premium usluga.
Ovakav pristup omogućava veću fleksibilnost, bolju dostupnost i smanjenje broja neuspjelih isporuka, a ujedno doprinosi i održivijem načinu dostave. Naš je cilj stvoriti korisnički orijentiran sustav koji odgovara današnjim potrebama tržišta i navikama primatelja.
Na koji način se Intereuropa prilagođava novim trendovima u logistici, poput zelene logistike i održivog transporta?
Kao logistička tvrtka svjesni smo dinamičnih promjena i sve većeg fokusa na održivost i zelenu logistiku. U poslovanju smo se posvetili implementaciji rješenja koja omogućavaju veću ekološku održivost kroz nabavu modernijih vozila s manjom emisijom štetnih plinova te smo usmjereni na razvoj digitalnih rješenja koja omogućavaju preciznu analizu podataka i optimizaciju transportnih ruta, čime smanjujemo potrošnju goriva i povećavamo efikasnost. Također buduće usmjerenje je korištenja električnih i hibridnih vozila u mikro distribuciji u gradskim sredinama. Konstantnim unaprjeđenjem i modernizacijom naših procesa radimo na smanjenju troškova te na ekološkoj održivosti kroz uvođenje poslovanja bez papira. Trenutno investiramo u solarne panele na dvije lokacije kojima također postavljamo temelje za održiviji poslovni model. Naša strategija uključuje i usmjeravanje na bolju efikasnost skladišnih operacija i smanjenje otpada kroz primjenu recikliranih materijala i energetski efikasnih sistema. Ove promjene nisu samo odgovor na globalne izazove, već i način na koji želimo dugoročno doprinijeti održivom razvoju. Osim toga, implementacijom Interpaketa dodatno ćemo doprinositi smanjenju našeg ugljičnog otiska jer ova usluga omogućava konsolidiranu dostavu i smanjuje broj individualnih dostavnih vožnji.