CK Hutchison pristao je prodati 43 luke u 23 zemlje, uključujući luku Felixstowe u Ujedinjenom Kraljevstvu i Panama Ports Company, zajedničkom pothvatu BlackRockovih Global Infrastructure Partners i MSC-ovog Terminal Investment Limited (TiL) za 22,8 milijardi dolara. Dogovor značajno jača poziciju MSC-a kao glavnog globalnog lučkog operatera, dok je prodaja panamskih luka usklađena s naporima predsjednika SAD-a Donalda Trumpa da smanji kineski utjecaj u ključnoj infrastrukturi, piše Trans.info.
CK Hutchison Holdings sa sjedištem u Hong Kongu i na Kajmanskim otocima pristao je prodati značajan dio svojih globalnih lučkih operacija izvan Kine i Hong Konga zajedničkom ulaganju koje su formirali BlackRock Global Infrastructure Partners (GIP) sa sjedištem u SAD-u i Terminal Investment Limited (TiL) švicarskog MSC-a. Ugovor, vrijedan 22,8 milijardi dolara, uključuje 43 luke u 23 zemlje i označava veliku promjenu u globalnom sektoru otpreme i logistike.
Prema službenoj objavi CK Hutchisona, transakcija se sastoji od dva odvojena ugovora:
– Prodaja 90% tvrtke Panama Ports Company (PPC), koja upravlja lukama Balboa i Cristobal u Panami. Dogovor treba odobriti panamska vlada.
– Prodaja 80% međunarodnog poslovanja Hutchison Port Holdingsa (HPH), koje pokriva 43 luke, 199 vezova i pripadajuću infrastrukturu u 23 zemlje. Sporazum isključuje Hutchisonove lučke operacije u Hong Kongu i Kini.
Direktor CK Hutchisona, Frank Sixt, opisao je posao kao “rezultat brzog, diskretnog, ali konkurentnog procesa u kojem su primljene brojne ponude i iskazi interesa”.
Naglasio je da je transakcija “čisto komercijalne prirode i potpuno nepovezana s nedavnim političkim vijestima o panamskim lukama”.
Međutim, savjetovao je ulagačima da “budu oprezni u poslovanju s dionicama CK Hutchison dok se transakcija ne zaključi.”
Stručnjaci upozoravaju na rastući utjecaj MSC-a
Akvizicija značajno proširuje kontrolu MSC-a nad globalnim lučkim operacijama. Lars Jensen, vodeći analitičar brodarske industrije, istaknuo je da bi dogovor “mogao dovesti MSC do vrha, ili blizu vrha, najvećih operatora kontejnerskih terminala”.
Dodao je da akvizicija “pruža MSC-u mogućnost dobivanja puno veće razine operativne kontrole nad mnogim ključnim lukama i pretovarnim čvorištima u njihovoj mreži”.
Slično tome, Thomas Cullen iz Ti Insighta istaknuo je da bi širenje MSC-a “moglo učiniti jednim od najutjecajnijih igrača u globalnom transportu”, posebno ako se kupljeni terminali u potpunosti integriraju u njegove postojeće operacije.
Diego Aponte, predsjednik TiL-a i predsjednik MSC grupe, pozdravio je dogovor, rekavši: “Izuzetno cijenimo tim za upravljanje Hutchison Ports, a kada se ova transakcija zatvori, radujemo se što ćemo im poželjeti dobrodošlicu u našu veću obitelj.”
Trump već dugo pikira Panamski kanal
Transakcija je privukla pozornost zbog prodaje panamskih luka koje su bile predmetom geopolitičkih rasprava. Posljednjih mjeseci američki politički dužnosnici izrazili su zabrinutost zbog kineskog utjecaja u regiji. Lars Jensen primijetio je da su američki dužnosnici koristili prisutnost Hutchison Ports u Panami kao “(lažni) argument da Kina ima neku operativnu kontrolu nad Panamskim kanalom”.
Dodajući političku dimenziju, američki predsjednik Donald Trump spomenuo je prodaju u govoru u Kongresu 4. ožujka 2025., rekavši: “Moja administracija će vratiti Panamski kanal i već smo to počeli činiti.”
Ali nemojmo zaboraviti da Trump već dugo ima Panamski kanal na nišanu. U svom inauguracijskom govoru 2025. ustvrdio je: “Kina upravlja Panamskim kanalom. I nismo ga dali Kini, dali smo ga Panami i uzimamo ga natrag.”

“Najbolji interes dioničara”?
CK Hutchison će dobiti više od 19 milijardi dolara u gotovini nakon prilagodbe za manjinske interese i zajmove. Tvrtka je izjavila da je procjena “uvjerljiva” i u najboljem interesu dioničara. Međutim, vrijeme prodaje izazvalo je pitanja.
Thomas Cullen je primijetio da “nije jasno zašto je CK Hutchison odlučio prodati u ovom trenutku”, dodajući da je tvrtka zanijekala bilo kakvu povezanost s nedavnim izjavama američke vlade. Prodaja također smanjuje globalni otisak CK Hutchisona, posebno u kontekstu kineske inicijative Pojas i put.
Posao ostaje podložan regulatornim odobrenjima i due diligence kontroli. CK Hutchison je ušao u ekskluzivne pregovore s BlackRock-TiL konzorcijem, s punim pristupom operativnim podacima za pregled. Očekuje se da će konačna dokumentacija za prodaju Panama Ports biti potpisana do 2. travnja 2025.