13.3 C
Zagreb
Petak, 25. travnja, 2025.
spot_img

Marin Luketić – Orbico Supply

Sektor lanca opskrbe postaje sve više poligon u kojem sve važniju ulogu igraju digitalizacija i nove tehnologije. U Hrvatskoj idemo ukorak s ovim trendovima i dobro se prilagođavamo izazovima današnjice. U zadnjih nekoliko godina vidljiva su značajna ulaganja u infrastrukturu i nove tehnologije, što je jako dobro za budućnost i kvalitetu lanca opskrbe, ističe Marin Luketić, direktor Orbica Supply za Hrvatsku i Sloveniju

Marin Luketić rođen je i odrastao u Dugoj Resi da bi nakon osnovne škole obrazovanje nastavio u gimnaziji Karlovac gdje je razvio interes za fiziku i tehnologiju. Nakon srednje škole odlučio se za studij Fizike na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu. O svom znanstvenom području interesa ističe kako je fizika izuzetno zanimljivo područje jer pruža odličan uvid u funkcioniranje materijalnog svijeta njegujući pritom strukturirani, analitički pristup rješavanju problema te je zbog toga smatra jako dobrom podlogom za rad u složenim poslovnim sustavima kao što je lanac opskrbe. Na početku studija otvorila mu se mogućnost studentskog posla u mobilnom operateru Tele2 koju je primarno prihvatio kako bi poboljšao svoj džeparac, no ubrzo je došlo do stalnog zaposlenja. Tele2 je u tom trenu funkcionirao kao start-up, kompanija je brzo rasla, odluke su se donosile brzo, dinamika je bila izvrsna i Marinu se to jako svidjelo. “Tu sam krenuo razmišljati kako bi možda ipak bilo bolje da karijeru nastavim u poslovnom sektoru. Uz dobre mentore, prošao sam kroz odjele poslovne prodaje, rezidencijalne prodaje, kontrolinga, poslovnih procesa i lanca opskrbe. Nakon osam godina provedenih u Tele2, karijeru sam nastavio u Orbicu unutar odjela lanca opskrbe, a zadnje tri godine odgovoran sam za poslovanje Orbica Supply na teritoriju Hrvatske i Slovenije”, ističe Marin u uvodu u razgovor.

Možete li opisati svoje odgovornosti koje imate kao direktor za Hrvatsku i Sloveniju u Orbico Supply?
Odgovoran sam za poslovanje zasebnog poslovnog segmenta, Orbica Supply u Hrvatskoj i Sloveniji, a to primarno uključuje upravljanje lancem opskrbe, prodajom i poslovanjem segmenta logističkih usluga, objektima i policama osiguranja za dva navedena tržišta. To podrazumijeva 115.000 četvornih metara skladišnog i poslovnog prostora u dvije zemlje, 450 zaposlenika i asortiman od 70.000 različitih artikala. Kroz naše ruke u godini dana prođe otprilike 500.000 paleta, dok na tjednoj razini posjetimo 13.000 različitih prodajnih mjesta te dostavimo otprilike 25.000 narudžbi.

Koje su najznačajnije promjene koje ste uočili u FMCG sektoru u proteklih desetak godina kada je riječ o upravljanju lancem opskrbe?
U proteklih desetak godina najznačajnije promjene vežu se uz dostupnost i kvalitetu radne snage. Nažalost, pronalazak kvalitetnog i zainteresiranog radnika danas je postao luksuz i tu svi unutar lanca opskrbe imamo ozbiljnih izazova. Ovaj problem rješavamo koristeći nove tehnologije kako bi što više pojednostavili, odnosno skratili poslovni proces te smanjili ovisnost o specifičnim znanjima i time omogućili bržu edukaciju novih djelatnika. Možemo reći kako nam tehnologija pomaže automatizirati određene segmente, a nedostatak radnika djelomično nadomještamo stranom radnom snagom.

Posjedujete iskustvo u prodaji, kontrolingu, vođenju poslovnih procesa, digitalnoj transformaciji i nabavi. Kako ova iskustva doprinose vašoj trenutačnoj ulozi u upravljanju opskrbnim lancem?
Imao sam sreću na početku karijere proći kroz puno različitih segmenta poslovanja i naučiti gledati širu sliku te mogu reći kako mi to iskustvo jako puno pomaže kod formiranja strategije i donošenja odluka. Uz pravovremeno planiranje, pravilno postavljena organizacija, kvalitetni poslovni procesi te brza prilagodba ključ su za uspješno upravljanje lancem opskrbe.

Ono što je neupitno je da se upravljanje lancem opskrbe transformira u svim svojim pojavnim oblicima. To sve više postaje interdisciplinarna poslovna grana koja zahtijeva visoku razinu ekspertize i stručnjake različitih profila. Idemo li u Hrvatskoj ukorak s ovim trendovima?
Sam lanac opskrbe u zadnjih se desetak godina značajno digitalizirao i tehnološki unaprijedio pa se, slijedom toga, promijenila vrsta ekspertize. Danas na ključne pozicije u lancu opskrbe sve više zapošljavamo ljude s tehničkom pozadinom i analitičkim načinom razmišljanja. Teško je raditi u lancu opskrbe bez dobrih IT rješenja pa ne čudi potreba za prilagodbom ekspertize. U Hrvatskoj idemo ukorak s ovim trendovima i dobro se prilagođavamo izazovima današnjice. U zadnjih nekoliko godina vidljiva su značajna ulaganja u infrastrukturu i nove tehnologije, što je jako dobro za budućnost i kvalitetu lanca opskrbe.

Predstavite nam Orbico grupu. Na koliko tržišta posluje te koje su ključne brojke koje opisuju vaše međunarodno poslovanje?
Orbico grupa vodeći je distributer velikog broja globalno zastupljenih robnih marki vrhunske kvalitete koji obuhvaćaju proizvode široke potrošnje, proizvoda za njegu i ljepotu te style proizvode. Prisutni smo u 20 zemalja, a poslujemo na 24 tržišta, s 10.000 zaposlenika i ukupnim prometom od 4,2 milijarde eura. S početkom ove godine, Orbico obitelji pridružila se i europska podružnica svjetski poznatog brenda Champion s čijim pridruživanjem će Orbico grupa dobiti novu dimenziju i još širu prisutnost i na ostalim tržištima Europe.

Nedavno ste otvorili novi logističko – distributivni centar u Poslovnoj zoni u Zdenčini. Recite nam više informacija o samom objektu, koja je njegova površina te što zašto ste se odlučili baš za ovu lokaciju?
Distributivni Centar Zdenčina je operativan od trećeg tromjesečja 2024. godine i predstavlja središte distributivnih aktivnosti Orbica za tržišta Hrvatske i Slovenije. Prostire se na ukupnoj površini od 64.000 četvornih metara, od kojih smo u ovom trenutku preuzeli fazu 1, odnosno 44.000 četvornih metara, no imamo mogućnost proširiti poslovne aktivnosti na dodatnih 20.000 kvadrata. Sama lokacija rezultat je detaljne analize i suradnje svih odjela kompanije. Naime, bilo je potrebno uzeti u obzir jako puno elemenata operacije, no i planove razvoja poslovanja u budućnosti. Krenuli smo s empirijskim podacima kako bismo izračunali centar mase svih isporuka na teritoriju Hrvatske i Slovenije za svaki pojedini segment operacije te smo ga povećavali, odnosno smanjivali ovisno o poslovnim planovima. To je rezultiralo idealnim centrom mase koji nam je poslužio kao orijentir za kreiranje međunarodnog natječaja za developere na kojem smo definirali naše zahtjeve uz određenu razinu fleksibilnosti. Kroz sam natječaj ponuđeno nam je nekoliko različitih lokacija pri čemu smo također uzeli u obzir reference developera te dostupnost infrastrukture i radne snage kako bismo formirali ukupni trošak operacije. Na kraju se Zdenčina pokazala najkvalitetnijom lokacijom i stoga smo tu odlučili graditi naš distributivni centar.

Kako ste zadovoljni suradnjom s developerom, tvrtkom LOG Expert?
LOG Expert je tvrtka s velikim iskustvom i kvalitetnim referencama u Hrvatskoj te su se i u našem primjeru pokazali kao kvalitetan partner. Moram priznati da je sam projekt bio izrazito dinamičan i da je bilo jako zanimljivo promatrati kojom se brzinom stvari mijenjaju i koliko brzo se tako veliki objekti mogu napraviti, no isto tako koliko je detalja potrebno predvidjeti na vrijeme kako bi sve funkcioniralo. Tvrtka LOG Expert je odradila odličan posao i zadovoljni smo suradnjom te kontinuirano razgovaramo o nekim novim pothvatima za budućnost.

Veliki ste poklonik digitalne transformacije i novih tehnologija. Možete li reći nešto više o korištenju automatizacije i robotike u vašem novom centru u Zdenčini te u kojoj mjeri to utječe na logističke procese?
Vidim, dobro ste informirani.
Osobno, jako volim tehnologiju pa je dobro što mi ovaj posao omogućava njenu primjenu kako bismo poslovanje olakšali krajnjim korisnicima i osigurali da poslovni proces bude kvalitetniji i otporniji. Trenutačno smo fokusirani na konsolidaciju svih aktivnosti nakon spajanja pet skladišnih lokacija i dva tržišta, s naglaskom na optimizaciju poslovnih procesa. To će biti kvalitetna baza za nadogradnju različitim sustavima softverske i skladišne automatizacije, što je u procesu realizacije s naglaskom na skladišni dio poslovanja.

Koje sve usluge nudite svojim klijentima u Hrvatskoj s otvorenjem ovog modernog objekta?
Orbico kao tvrtka se prvenstveno bavi distribucijom tako da su nam u fokusu distributivne aktivnosti, no u proteklih nekoliko godina intenzivno radimo na razvoju segmenta logističkih usluga pa smo se i u tom segmentu profilirali kao jedan od većih igrača na hrvatskom i slovenskom tržištu. Ovdje mislim na usluge skladištenja, skladišne manipulacije, dostave te brojnih usluga dodane vrijednosti kao što su deklariranje, koopakiranje i različite administrativne usluge. Sam portfelj usluga prilagođavamo potrebama partnera te se fokusiramo na kreiranje dodane vrijednosti svojim klijentima.

Spomenuli ste da veliki izazov predstavlja radna snaga. Koliko djelatnika imate u novom logističko distributivnom centru te ukupno u Hrvatskoj?
U ovom trenutku u logističko – distributivnom centru Zdenčina radi 260 djelatnika, no taj se broj iz dana u dan povećava. Kao što sam ranije rekao, pronaći kvalitetnu radnu snagu danas je izrazito izazovno. To je nešto što karakterizira sve lance opskrbe pri čemu manjak radne snage nadomještamo kvalitetnim poslovnim rješenjima i određenim sustavima automatizacije. Kada je riječ o domaćem tržištu, u Orbico Hrvatska ukupno zapošljavamo oko 1.300 djelatnika na osam različitih lokacija.

Slovenija ima posebno mjesto u povijesti Orbico Grupe jer je upravo iz Ljubljane krenulo poslovanje i snažno širenje koje je danas dovelo do međunarodnog distributivnog diva. Koliko djelatnika imate u Sloveniji te koje su ključne lokacije u ovoj susjednoj zemlji?
Da, Slovenija ima posebno mjesto unutar Orbico obitelji. Tu je sve krenulo i formiralo se puno dobrih poslovnih praksi koje i danas koristimo. U Sloveniji imamo ukupno 195 zaposlenika i promet od oko 358 milijuna eura, a ključne lokacije za naše poslovanje su Ljubljana i Maribor.

Geografski gledano, iz čisto logističke perspektive, tržišta Hrvatske i Slovenije se uistinu mogu promatrati kao jedno tržište. Je li ulazak Hrvatske u Schengen utjecao na to da ova dva tržišta objedinite u svojoj organizaciji poslovanja?
Iz logističke perspektive, tržišta Slovenije i Hrvatske blisko surađuju zadnjih desetak godina, a ulaskom u Schengen to smo dodatno proširili ne samo objedinjavanjem logističkih aktivnosti u LDC-u Zdenčina, već i spajanjem uprave i prodajnog tima. Možemo reći da nas je ulazak Hrvatske u Schengen malo “pogurao” da i formalno spojimo dvije uspješne organizacije.

Kako gledate na realizaciju golemih investicija u kapacitete riječke luke te tempo ulaganja u prometnu infrastrukturu, prije svega željeznicu?
Investicija u luku Rijeka je hvalevrijedan projekt koji će otvoriti potpuno novu dimenziju za segment logistike u Hrvatskoj i to je nešto što treba pozdraviti. Nažalost, s ulaganjima u željeznicu kasnimo tako da će otvaranje novih terminala u sklopu luke Rijeka stvoriti veliki pritisak na cestovnu infrastrukturu pa bi ulaganja u željeznicu trebala imati apsolutni prioritet.

Osim logističko – distributivnih kapaciteta, širili ste i svoju maloprodaju pa ste tako otvorili prvu parfumeriju u Zagrebu i lansirali potpuno novi koncept FABUspot. Znači li to da će vam maloprodajni segment u narednim godinama biti više u fokusu?
Svakako će nam maloprodajni kanal u budućnosti biti u većem fokusu, uz napomenu da je naša strategija i dalje usmjerena na distribuciju i razvoj logističkih usluga za naše poslovne partnere.

Koliko maloprodajnih objekata imate te u kojoj vam je mjeri značajna online prodaja za širenje dostupnosti ove multibrand trgovine?
U Adriatic regiji trenutačno imamo devet maloprodajnih poslovnica i tri web trgovine, a naš cilj je da u svakoj zemlji gdje otvaramo maloprodajne objekte lansiramo i webshop. Omnichannel pristup ključan je za naš poslovni model jer omogućuje besprijekorno povezivanje fizičke i online prodaje. Pritom online prodaja igra važnu ulogu u širenju dostupnosti naše multibrand trgovine, pružajući kupcima fleksibilnost i praktičnost kroz različite prodajne kanale. Time jačamo tržišnu prisutnost, poboljšavamo korisničko iskustvo i optimiziramo prodajne rezultate.
Naša vizija je postati Premium kozmetički omnichannel igrač. Želimo kupcima pružiti cjelovito iskustvo na jednom mjestu – od frizerskih usluga, manikure, make-upa i skincare tretmana, do ekskluzivnih, svjetski poznatih kozmetičkih brendova kao što su Jo Malone London, MAC, Tom Ford, La Mer, Clarins, Kilian, Bobbi Brown, Sensai, Lancome, Estee Lauder, Clinique, YSL, Elizabeth Arden, Wella Professionals, Davines, OPI i mnogi drugi.

Godina 2025. donijela je nove izazove, kako na domaćem planu s visokim stopama inflacije i pozivima na bojkot trgovina zbog visokih cijena, tako i na međunarodnom planu s potresima u globalnoj trgovini uzrokovanih najavljenim američkim carinama. Kako gledate na ove trendove, hoće li se to odraziti na vaše poslovanje te što općenito očekujete od 2025. godine?
Puno je izazova. Bit će to godina prilagodbe, bez ikakve sumnje. Puno se toga mijenja na međunarodnom planu i bit će potrebna određena razina fleksibilnosti i brze reakcije kako bismo se prilagodili novonastaloj situaciji. Kao što ste spomenuli, puno je izazova, inflacija je i dalje visoka, događaju se bojkoti kupnje u trgovinama, a prisutan je i veliki pritisak na troškove poslovanja. Zbog svega toga generalno očekujem jako izazovnu godinu.

Povezani članci

Najnovije objave

Hrvatska traži radnike za logistiku, ali ih nema dovoljno

"Naša je odgovornost pokazati učenicima da logistika nije samo vožnja i skladište. Ona traži razmišljanje, tehnologiju i ozbiljnu organizaciju", poručuje profesor Karlo Šoštarić iz...
spot_img