Prema Izvješću o globalnom otpremništvu agencije Ti Insight, u 2023. europsko otpremničko tržište smanjilo se na godišnjoj razini za 2,3%, na 57,3 milijarde eura. Međutim, očekuje se da će ova godina donijeti oporavak tržišta, a Poljska će se biti jedan od predvodnika u tom rastu, piše TRANS.info.
Pad tržišne vrijednosti ove djelatnosti u Europi bio je izraženiji nego u ostalim regijama. To je prije svega zbog ozbiljnijeg usporavanja gospodarstva koje se osjetilo u Europi. Globalno, količine otpreme smanjile su se za 1,3% u 2023., no europsko špeditersko tržište i dalje predstavlja gotovo 30% svjetskog tržišta.
Oba segmenta špediterskog tržišta – zračni i pomorski – zabilježila su pad. Zračna špedicija smanjena je za 2,7% u odnosu na prethodnu godinu, dok je pomorska špedicija istodobno pala za 2,1%.
Zdravlje europskog špediterskog tržišta usko je povezano sa situacijom u Njemačkoj, najvećem gospodarstvu kontinenta. Njemačku već nekoliko kvartala nazivaju “bolesnikom Europe”.
Njemačka je ozbiljno pogođena ekonomskim padom. Od izbijanja rata u Ukrajini, njemačka industrija, koja se tradicionalno oslanjala na jeftin ruski plin, teško je pogođena. Gubitak pristupa ruskim energetskim resursima značajno je utjecao na njemački proizvodni sektor. Visoki troškovi proizvodnje, popraćeni niskom potražnjom, rezultirali su drugim uzastopnim godišnjim padom njemačke industrijske proizvodnje u 2023., što je četvrti pad u posljednjih pet godina.
Trpjela je i trgovina. Njemački izvoz pao je za 1,8% na godišnjoj razini, dok je uvoz pao za značajnih 9,7% u usporedbi s 2022.
Njemačko logističko središte, luka Hamburg – treća najveća luka u Europi – zabilježila je pad prometa od 7% u 2023.
Ovi su čimbenici neizbježno utjecali na tržište TSL-a (Transport, Shipping and Logistics). Njemačko otpremničko tržište smanjilo se za 5,2% u 2023., pri čemu je zračno otpremništvo doživjelo značajan pad od 7,3%, dok je pomorsko otpremništvo prošlo nešto bolje, s padom od 4,2%.
Ostala gospodarstva također u problemima
Francuska, drugo po veličini gospodarstvo u Europskoj uniji, također je svjedočila padu na špediterskom tržištu, koje se smanjilo za 1,4% u 2023. Slično Njemačkoj, sektor zrakoplovstva bio je teže pogođen (pad od 3,2%) od pomorskog sektora (smanjen za 0,6%).
Talijansko tržište doživjelo je značajniju kontrakciju, smanjivši se za 2,9% na godišnjoj razini. Posebno je loše poslovao segment zračnog prijevoza tereta, s padom od 6,8%, dok je segment pomorskog prometa smanjen za 1,5%.
Otpremničko tržište Ujedinjenog Kraljevstva palo je za 4% u 2023. Segment zrakoplovstva zabilježio je samo blagi pad od 1% na godišnjoj razini. Međutim, zbog problema u Crvenom moru, pomorski promet u Ujedinjenom Kraljevstvu doživio je značajan pad od 8,2%. Stručnjaci sugeriraju da je zračni put od krize na Crvenom moru postao povoljniji od pomorskog, što je trend koji nije zabilježen na drugim tržištima.
Među većim europskim gospodarstvima istaknula se Španjolska, čiji se sektor špedicije proširio za 1,7% u 2023. Zračna otprema posebno je zabilježila snažan rast, pri čemu su španjolske zračne luke zabilježile porast pretovarene robe od gotovo 8%.
Danska je, s druge strane, zabilježila impresivan rast na svom špediterskom tržištu, s povećanjem od 5,9% u 2023. Rast je bio evidentan i u pomorskom (6,7%) i zračnom (4,3%) sektoru.
Poljski udio na tržištu
Do kraja 2023. Njemačka je činila 20,5% europskog otpremničkog tržišta. Francuska je imala 10% udjela, dok je Italija zauzela treće mjesto s 8,8%. Poljsko špeditersko tržište, deseto najveće u Europi po vrijednosti, činilo je 3% tržišta.
To je u oštroj suprotnosti s položajem Poljske na tržištu cestovnog prijevoza, gdje je ona dominantna europska sila. Na špediterskom tržištu, ne samo da su najveća europska gospodarstva veća od poljskog, već su ispred nje i manje zemlje poput Danske, Švedske, Belgije i Nizozemske.
Bolja vremena su pred nama
Stručnjaci iz TI-ja očekuju da će 2024. godina donijeti bolja vremena za europski špediterski sektor. Očekuje se da će rast plaća povećati potrošnju, što će biti glavni pokretač gospodarskog oporavka. Procjenjuje se da će špeditersko tržište u Europi porasti za otprilike 1,5% u 2024.
Gledajući dalje, očekuje se da će se paneuropski rast značajno ubrzati nakon 2024., s prosječnom godišnjom stopom rasta od 3% predviđenom za razdoblje od 2023. do 2028.
Posebno su važne njemačke prognoze, o čijem će oporavku uvelike ovisiti ukupno europsko gospodarstvo i špeditersko tržište. Izgledi su ovdje oprezno optimistični. Predviđa se rast zračnog tržišta od 0,4% u 2024., s prosječnom godišnjom stopom rasta od 3,8% do 2028. Za pomorski prijevoz, stope rasta procjenjuju se na 1,6% u 2024. i 2,9% godišnje u prosjeku do 2028.
Trenutačni skok Poljske
Međutim, najbrži rast špediterskog tržišta u 2024. ostvarit će druga tržišta. Među vodećima se očekuje Poljska. Najbrže će rasti tržište Ukrajine (14,2%), zatim Turske (7,7%), Danske i Srbije (svaka oko 6%). Predviđa se da će Poljska biti na petom mjestu s približno 5,9% rasta.
S druge strane, u godinama koje prethode 2028., očekuje se da će tržište u Poljskoj malo usporiti u usporedbi s 2024. Procijenjeni rast za razdoblje od 2023. do 2028. bit će nešto ispod 2%.