Najnovija ljestvica kontejnerskih luka za Europu, koju je sastavio Port Economics, otkriva godinu dinamičnih promjena u najprometnijim čvorištima na kontinentu. Dok dugogodišnji lideri poput Rotterdama i Antwerpena-Brugesa ostaju na čelu, nekoliko mediteranskih i baltičkih luka ostvarilo je izvanredan rast, piše Trans.info.
Rotterdam je zadržao svoju poziciju najveće europske kontejnerske luke, s protokom od 13,4 milijuna TEU u 2023. godini. Međutim, Antwerpen-Bruges zabilježio je impresivnih 6,8% međugodišnjeg rasta (y-o-y) u prvih devet mjeseci 2024., nadmašivši Rotterdamov rast od 2,2%. Ako se ovaj trend nastavi, razlika između te dvije luke mogla bi se smanjiti na manje od 0,5 milijuna TEU do kraja 2024. godine.
Hamburg, na trećem mjestu, suočio se sa skromnim padom od 0,4% u 2023., dok je Bremerhaven pokazao snažan rast od 9,6% početkom 2024. Međutim, Hamburg i dalje zaostaje više od 6 milijuna TEU za Rotterdamom.
Sredozemne luke: Južna Europa raste
Južna Europa postala je ključna regija rasta. Valencia, sa stopom rasta od 15,4% koju je ostvarila početkom 2024., spremna je prestići Pirej kao četvrta najveća luka u EU do kraja godine. U međuvremenu, nevjerojatan rast Barcelone od 21,4% postavio ju je u poziciju da izazove i Pirej i Algeciras. Pirej je pretrpio pad od 9,7% u 2023., pod utjecajem značajnog pada tranzita kroz Sueski kanal, što je stvorilo usko grlo u istočnom Sredozemlju.
Algeciras je ostvario skroman rast od 0,9% usred intenzivne konkurencije Tanger Meda. Nasuprot tome, luke poput Gioia Tauro (10,1%) i Sines (14,8%) zabilježile su dvoznamenkaste dobitke, podržane povoljnim promjenama u pomorskim rutama.
Baltičke luke: Gdanjsk prednjači
Gdanjsk je nastavio svoju snažnu uzlaznu putanju, bilježeći porast od 10,5% u odnosu na prethodnu godinu unatoč širenju terminala koje je u tijeku. Poljska luka pretovarila je više od 2 milijuna TEU-a 2023., čime je ojačala svoju poziciju vodećeg baltičkog čvorišta. Ostale baltičke luke, uključujući Klaipedu i Gdyniu, također se približavaju značajnim prekretnicama, a obje se približavaju pragu od 1 milijun TEU godišnje.
Francuske luke: HAROPA napreduje
Francuska lučka grupa HAROPA napredovala je na ljestvici, postigavši rast od 16% u prvoj polovici 2024. i pomaknuvši se na deseto mjesto. Međutim, Marseille je zabilježio pad količine za 13% u 2023., pa su francuske luke imale različite trendove.
Širi trendovi i izgledi za budućnost
Prema Port Economicsu, kontejnerski promet u Europi brzo se razvija. Šest od 15 najvećih luka postiglo je dvoznamenkasti rast početkom 2024., odražavajući otpornost unatoč izazovima kao što su kriza na Crvenom moru i promjene u obrascima globalne trgovine.
Sredozemne luke posebno iskorištavaju nove mogućnosti, s Valencijom i Barcelonom koji prednjače. U međuvremenu, tradicionalna središta poput Rotterdama i Antwerpena-Brugesa suočavaju se sa sve većim pritiskom manjih, brzorastućih konkurenata.
Ako se trenutni trendovi nastave, 2024. će doći do promjene ljestvice, pri čemu će Valencia vjerojatno preuzeti četvrto mjesto, a Algeciras će prestići Pirej. Luke Beneluksa, međutim, ostaju dominantne, nastavljajući biti glavnim središtem za europsku pomorsku trgovinu.