15.2 C
Zagreb
Petak, 23. veljače, 2024.

Brod na vodik stiže na Jadran

Projekt predstavlja važan korak u razvoju maritimnog sektora jer se uvođenjem vodika kao goriva značajno smanjuju emisije štetnih plinova u atmosferu. U maritimnom sektoru i dalje su najzastupljeniji dizelski motori koji izgaranjem ispuštaju štetne plinove za okoliš te je upravo iz tog razloga naglasak na upotrebi alternativnih goriva

Riječka tvrtka Lürssen Design Center Kvarner, zajedno s još 14 partnera iz Austrije, Grčke, Hrvatske, Norveške, Njemačke, Slovenije i Španjolske, u iduće će četiri godine projektirati i izgraditi putnički brod pogonjen vodikom koji će ploviti Jadranskim morem. Ukupna vrijednost ovog projekta je 18,9 milijuna eura, od čega će 13,5 milijuna eura biti sufinancirano sredstvima Europske unije iz programa Obzor Europa.

Glavni cilj projekta ZEAS (Zero-Emission Adriatic Ship) je izgraditi putnički brod pogonjen vodikom koji će demonstrirati održivi klimatski neutralni sustav goriva. Kroz projekt će se implementirati i punionica vodika na obali te će se razviti sustav digitalnog blizanca za upravljanje, kontrolu i nadzor brodskog pogonskog sustava čime će se olakšati upotreba i održavanje ovog tehnološki složenog plovila.

Stručnjaci iz sedam EU zemalja radit će na procjeni razine emisija, studiji učinka na okoliš, procjeni rizika i sigurnosti novog sustava kako bi se odredile najbolje ekološke prakse za brodove na vodikov pogon, ali i utvrdio utjecaj takvih brodova na okoliš. Radit će se i na razvoju naprednih digitalnih tehnologija, uključujući digitalnog blizanca za nadzor, kontrolu i simulaciju te rješenje za prediktivno održavanje poboljšano sustavima proširene stvarnosti.

Lürssen Design Center Kvarner u ovom projektu bit će odgovaran za izradu kompletne projektne dokumentacije broda na kojem će raditi vrhunski stručnjaci u Rijeci.

“Kao tim smo izuzetno ponosni na sudjelovanje u projektu Zero-Emission Adriatic Ship (ZEAS) kojeg promatramo kao značajni iskorak prema implementaciji zelenih tehnologija i alternativnih pogona u brodogradnji na Jadranu. Tim stručnjaka iz Lürssen Design Centra Kvarner će zajedno s međunarodnim partnerima, među kojima je i najveći hrvatski brodar Jadrolinija, imati priliku u sljedeće četiri godine projektirati, izgraditi i staviti u upotrebu jedan od prvih putničkih brodova na Mediteranu na vodikov pogon te time doprinijeti zelenoj tranziciji maritimnog sektora te ono što je još važnije- uložiti u razvoj stručnih znanja, kompetencija i vještina u projektiranju i izgradnji pametnih brodova budućnosti”, izjavila je Teuta Duletić, direktorica tvrtke Lürssen Design Center Kvarner.

Uz Lürssen Design Center Kvarner, koji je koordinator projekta ZEAS, partneri iz Hrvatske su Jadrolinija, Sveučilište u Rijeci – Pomorski fakultet, Gitone Kvarner, Maritime Center of Excellence, Scan Projekt i Hrvatska udruga za vodik, iz Grčke DNV Hellas Single Member, iz Austrije HyCenta Research, iz Španjolske Tecno Ambiente, iz Njemačke Technische Universität Chemnitz, iz Slovenije ZenLab, iz Norveške TECO 2030 ASA, dok su TECO 2030 AS i TECO 2030 Innovation Center iz Norveške pridruženi partneri.

Projekt predstavlja važan korak u razvoju maritimnog sektora jer se uvođenjem vodika kao goriva značajno smanjuju emisije štetnih plinova u atmosferu. U maritimnom sektoru i dalje su najzastupljeniji dizelski motori koji izgaranjem ispuštaju štetne plinove za okoliš te je upravo iz tog razloga naglasak na upotrebi alternativnih goriva.

Razvoj i izgradnja putničkog broda na vodik doprinijet će ubrzanju prijelaza na sigurnu upotrebu održivih klimatski neutralnih goriva u vodenom prometu kroz potpunu operativnu demonstraciju novog sustava na brodu pokretanog vodikovim gorivim ćelijama. Brod će biti posebno dizajniran za rad u Jadranskom moru, koje je poznato po svom netaknutom okolišu i specifičnom morskom ekosustavu.

Veći dio sredstava za ovaj projekt osiguran je iz EU, odnosno iz programa Obzor Europa, koji financira projekte u području istraživanja, inovacija i digitalne transformacije. ZEAS je jedan od tri projekta koji su financirani na natječaju za istraživanje i inovacije u području maritimne industrije, gdje je ukupna alokacija sredstava bila 34 milijuna eura.

Povezani članci

Najnovije objave

METRANS Grupa preuzela hrvatsku tvrtku Adria rail

Adria Rail, kao hrvatska tvrtka koja se bavi vožnjom intermodalnih vlakova za, iz i kroz Hrvatsku, postala je 100% članica METRANS Grupe nakon što...