Mnoge svjetske logističke kompanije preusmjeravaju promet na druge, mnogo udaljenije rute. Primjerice, brodovi sada idu oko Rta dobre nade na jugu Afrike, što uvelike produljuje put (iz Azije u Europu za najmanje 10 dana i između 15 i 20 dana iz Europe u Aziju), a ovakva situacija ima i ozbiljne reperkusije na povećanje troškova transporta i osiguranja
Jemenski hutisti, naoružana skupina iz jemenske šijitske muslimanske manjine, krajem studenog prošle godine počela je napadati komercijalne brodove u Crvenom moru. S obzirom na činjenicu da hutisti kontroliraju zapadnu obalu Jemena (uključujući za promet izuzetno važan tjesnac Bab el-Mandab koji spaja Adenski zaljev i Crveno more), njihove aktivnosti stvaraju značajne poremećaje na ovoj pomorskoj žili kucavici o kojoj ovisi globalna ekonomija.
Posljedice nemogućnosti plova Crvenim morem
Sueski kanal koji povezuje Crveno i Sredozemno more najkraća je pomorska ruta između Azije i Europe, a prema podacima PRA-a (neovisne agencije za izvješćivanje o cijenama usmjerene na globalno tržište tereta te za pružanje visokofrekventnih podataka za globalni lanac opskrbe), preko Sueskog kanala svaki dan u prosjeku prođe 50-60 brodova, odnosno 19.000 brodova godišnje, što čini oko 30 posto globalnog kontejnerskog prometa.
“Prema podacima koje je objavio SCFI (Shanghai Containerized Freight Indeks), u odnosu na isti tjedan vidljiv je porast od čak 80 posto, na 2694 USD po TEU, od Dalekog istoka do Sjeverne Europe i porast od 70 posto, na 3491 USD po TEU, od Dalekog istoka do Mediterana. Poput svih na globalnoj razini, i Hrvatska je izložena povećanju operativnih troškova. Posljedica takvih povećanja mogu biti više stope i dodatne naknade, kao i potencijalna kašnjenja u opskrbnim lancima, no u cargo-partneru se trudimo anulirati sve razlike i svojim klijentima osigurati najbolje uvjete”, komentirao je Zoran Starčević, generalni direktor tvrtke cargo-partner Hrvatska.
Troškovi osiguranja udeseterostručili su se od početka prosinca
Mnoge svjetske logističke kompanije preusmjeravaju promet na druge, mnogo udaljenije rute. Primjerice, brodovi sada idu oko Rta dobre nade na jugu Afrike, što uvelike produljuje put (iz Azije u Europu za najmanje 10 dana i između 15 i 20 dana iz Europe u Aziju), a ovakva situacija ima i ozbiljne reperkusije na povećanje troškova transporta i osiguranja. I prije napada hutista Crveno more bilo je među područjima visokog rizika, za koja su kompanije dužne obavijestiti osiguravatelje da prolaze kroz njih i podmiriti dodatnu premiju. No trenutno su premije ratnog rizika porasle na otprilike 1 posto vrijednosti plovila u usporedbi s približno 0,7 posto. Očekuje se daljnji porast stopa, što može rezultirati dodatnim troškovima, navodi Reuters.