0.5 C
Zagreb
Petak, 17. siječnja, 2025.

Trendovi nearshoaringa i onshoringa otvaraju brojne mogućnosti za hrvatske tvrtke

U kratkom i srednjem roku primjetno je značajno skraćivanje lanaca opskrbe zbog smanjenja rizika dostupnosti potrebnih roba i usluga (nearshoaring i onshoring). To je vidljivo i kod nekih naših kompanija koje su kvalitetno iskoristile svoju poziciju i dostatne kapacitete te su osigurale značajni porast volumena svoje proizvodnje za europske kompanije, ističe Alan Štefanac, viši menadžer u konzultantskoj kući Deloitte u odjelu Technology and Transformation, Operational Excellence – Lanac opskrbe

Možemo reći da naša cijela regija nakon izgradnje i obnove autocesta te zračnih luka prolazi kroz veliki ciklus ulaganja koji slobodno možemo nazvati “renesansom željeznice”, navodi Štefanac.

Možete li nam uvodno predstaviti vašu kompaniju te navesti koje sve usluge nudite klijentima iz područja lanca opskrbe?
Deloitte predstavlja vodeći globalni brend u segmentu poslovnog savjetovanja iz područja usluga revizije, poreznog konzaltinga, savjetovanja o riziku, poslovnog i financijskog savjetovanja kompanija iz raznih gospodarskih sektora. Kao organizacija predstavlja mrežu neovisnih entiteta koja danas broji više od 457.000 zaposlenika diljem svijeta što osigurava kvalitetnu razmjenu znanja te primjera i primjene najbolje prakse u poslovanju.
Dinamičnost geopolitičkih situacija u svijetu, oscilacije u cijenama te sigurnost dobave uz potrebe digitalnih transformacija svakako predstavljaju velike izazove za sve organizacije čiji lanci opskrbe moraju osigurati otpornost i efikasnost poslovanja. Unutar poslovnog savjetovanja posebno smo ponosni zato što osiguravamo adresiranje tih izazova na globalnim i lokalnim projektima gdje našim klijentima pomažemo u definiranju i provedbi strateških transformacija lanaca opskrbe, podrške u organizacijskim i procesnim optimizacijama te vođenju operativnih implementacija novih tehnologija u poslovanju. Globalni i regionalni klijenti prepoznaju naše dubinsko poznavanje procesa, iskustvo i metodologiju u provedbi različitih projekata iz domene optimizacije i digitalizacije lanca opskrbe. Naš angažman se odražava u svim fazama transformacije, od inicijalnih snimanja trenutnog stanja do provedbe cjelovitih organizacijskih te digitalnih transformacija u svim segmentima lanca opskrbe, od planiranja, nabave, proizvodnje, održavanja i logistike.

Pametan supply chain koristi napredne tehnologije i optimizirane procese za povećanje efikasnosti, smanjenje troškova i osiguranje većeg zadovoljstva kupaca

Na ovogodišnjem SCM Forumu imali ste predavanje u kojem ste govorili o važnosti digitalne transformacije i inovacija u lancima opskrbe. Iako je to jako širok pojam, možete li nam uvodno sumirati koje su ključne smjernice koje bi u tom pogledu trebale implementirati tvrtke iz područja lanca opskrbe?
Digitalna transformacija i inovacije u lancima opskrbe ključni su za konkurentnost te otpornost poslovanja u modernom gospodarstvu. Brzina razvoja i primjene novih inovativnih tehnologija uistinu predstavlja izazov za kompanije jer u posljednjih 20-ak godina svjedočimo svakodnevnim novitetima koja zahtijevaju značajna ulaganja, promjenu načina rada te promjenu organizacijske kulture kako bi kompanije implementirale nova rješenja. Suvremena tehnologija omogućava potpuno integriranje cijelog sustava kroz oblikovanje digitalne jezgre (digital core) koja iskorištava integracijske platforme preko kojih povezuje te usklađuje sustave dinamičkog planiranja, pametnih sustava proizvodnje, eksterne mreže dobavljača, upravljanje razvojem proizvoda te druge poslovne sustave. Ključ uspjeha je definiranje kvalitetnih temelja, što predstavlja procjenu trenutnog stanja te definiranje budućeg smjera transformacije. Kroz prioritetna područja kompanije moraju provesti pilot projekte, kratke dokaze koncepta (proof-of-concept) s jednom ili više tehnologija. Uspješne kompanije u kontinuitetu provode pilot projekte kako bi kroz njih mogle lakše testirati tehnologiju, identificirati utjecaj tehnologije na svoje procese rada i upravljanja kao i definirati dodatne potrebe te izazove u primjeni tih novih tehnologija. Uspješnom provedbom pilota osiguravaju se preduvjeti za ubrzavanje daljnje implementacije rješenja i novih načina rada kroz organizaciju. Kako bi se osigurala bolja primjena tehnologije unutar organizacije, nužno je aktivirati menadžment promjene kako bi se kroz sistematični pristup adekvatno komunicirala očekivanja, aktivnosti i koraci u primjeni tehnologije za cijelu organizaciju. Navedeno se referira na projekte koji se odnose na digitalizaciju proizvodnih linija (MES sustavi), dinamički sustavi planiranja ili uvođenje alata umjetne inteligencije te RPA u poslovanju (Robot Process Automatization).

Transformacija prema Industriji 5.0 svakako je uzela maha. Je li taj zamah dovoljan i koje su glavne kočnice u tom procesu?
Veliki broj kompanija u našoj regiji još nije niti proveo transformaciju prema industriji 4.0, a tehnički lideri provode transformaciju prema industriji 5.0. Navedeno podrazumijeva da su kompanije već izgradile temelje s kojima su osigurale transparentnost svojih operacija kroz implementiranje povezanih uređaja (IoT, senzora, itd.) čime su osigurale mogućnost prikupljanja i obrade velikih količina podataka (big data), te primjenu alata umjetne inteligencije kojima se vrši kontinuirana optimizacija rada i automatizacija. Dakle, one su provele ključne elemente digitalizacije i automatizacije, a u novoj fazi se stavlja fokus na sinergiju čovjeka i tehnologije. U industriji 5.0 fokus je na čovjeku kao središtu održivog industrijskog razvoja te njegovoj integraciji s radom robota /cobota i tehnologije (posebno umjetne inteligencije). Ova transformacija je puno kompleksnija od prethodne jer uključuje veliki broj regulatornih i organizacijskih prilagodbi, uvođenje novih tehnologija, zahtijevajući još veća ulaganja te prilagodbu tehnologije. Paralelni zajednički rad ljudi, cobota i umjetne inteligencije uistinu predstavlja veliki iskorak kojim će se osigurati veća inovativnost i održivost poslovanja.

Od covid krize upravo otporne i efikasne lance opskrbe veći broj CFO-a percipira kao dio komparativne prednosti kompanije

Kako ostvariti pametan supply chain?
Pametan supply chain (engl. smart supply chain) koristi napredne tehnologije i optimizirane procese za povećanje efikasnosti, smanjenje troškova i osiguranje većeg zadovoljstva kupaca. Kompanije trebaju provesti prethodno navedene aktivnosti kako bi povezale svoje povijesne sustave s eksternim sustavima, osigurale promjenu dosadašnjeg načina rada, osigurale transparentnost svojih procesa kroz povezivanja na IoT, itd. Ukratko, kompanije moraju proći kroz transformaciju koja je ranije navedena te moraju prihvatiti postepeni način učenja te prilagodbe organizacije na nove tehnologije. Uvijek kažem za transformaciju morate imati podršku vodstva kompanije te osigurati dostatna sredstva i kreirati jasni plan aktivnosti za provedbu procesa. Morate krenuti kroz pilote na kojima testirate tehnologiju, procese i organizaciju, a onda osiguravate postepenu primjenu kroz cijelu organizaciju.

Proveli ste i istraživanje koje je imalo za cilj utvrditi kako direktori financija gledaju na problematiku lanca opskrbe i koji su najveći izazovi u tom procesu. Možete li istaknuti glavne zaključke ovog istraživanja?
Deloitte provodi godišnje ispitivanje među direktorima financija u centralnoj Europi (CFO Survey CE), a prošlo istraživanje se fokusiralo na pitanja u lancima opskrbe. Ključne izazove koje su direktori prepoznali za svoje poslovanje je rast cijena poluproizvoda i sirovina (78% ispitanih) te izazovi vezani uz rokove dostave i cijene logističkih usluga (70% ispitanih). Na temelju navedenih izazova definirali su ključne aktivnosti koje njihove kompanije provode s ciljem reduciranja rizika za poslovanje – povećanje suradnje s dobavljačima, integriranja sustava s dobavljačima te diverzifikacija dobavljača kako bi osigurali minimiziranje rizika zatvaranja ruta dobave. Bitno je istaknuti da od covid krize upravo otporne i efikasne lance opskrbe veći broj CFO-a percipira kao dio komparativne prednosti kompanije.

Dakako, geopolitičke napetosti, ratni sukobi i napadi na brodove u Crvenom moru značajno su promijenili dobavne rute koje idu od Azije prema Europi. Kako se mogu prebroditi ovi izazovi i prekidi u lancima opskrbe?
Navedeni lokalni sukobi ponovno su pokazali osjetljivost globalnih tokova opskrbe, a nažalost svakodnevna nova žarišta te promjene trgovinskih politika ukazuju na dodatne potencijalne izazove u lancima opskrbe. Uz navedene društveno-političke izazove, bitno je istaknuti da se dobavni lanci susreću i s izazovima klimatskih promjena, posebno u Panamskom kanalu. Navedeni izazovi sigurno neće dugoročno utjecati na globalnu povezanost, ali je činjenica da se u kratkom i srednjem roku vidi značajno skraćivanje lanaca opskrbe zbog smanjenja rizika dostupnosti potrebnih roba i usluga (nearshoaring i onshoring). To je vidljivo i kod nekih naših kompanija koje su kvalitetno iskoristile svoju poziciju i dostatne kapacitete te su osigurale značajni porast volumena svoje proizvodnje za europske kompanije.

Izgradnja velikih skladišnih i distribucijskih centara potvrđuje da je naša regija prepoznata od privatnih investitora kao logistički atraktivno područje

Kako gledate na aktualne investicije u različita područja lanca opskrbe u Hrvatskoj? U kojoj mjeri nas to brendira kao snažnu kariku u europskom lancu opskrbe?
Možemo reći da naša cijela regija nakon izgradnje i obnove autocesta te zračnih luka prolazi kroz veliki ciklus ulaganja koji slobodno možemo nazvati “renesansom željeznice”. Ovim velikim ulaganjima osigurava se kvalitetna uključenost i jača konkurentnost naše infrastrukture na transeuropskoj prometnoj mreži (TEN-T), što će sigurno doprinijeti daljnjem jačanju rezultata svih naših jadranskih luka koje će iskoristiti blizinu kontinentalnim industrijskim središtima. Izgradnja velikih skladišnih i distribucijskih centara također potvrđuje da je naša regija prepoznata od privatnih investitora kao logistički atraktivno područje, čime će se osigurati dugoročni razvoj novih naprednijih logističkih usluga. Posebno možemo biti ponosni na primjenu novih tehnologija kojima se automatizira i optimizira način rada te uključivanjem većeg broja regionalnih kompanija na pametne eksterne mreže dobavljača (suppliers networks) zbog čega naše tvrtke postaju atraktivniji partneri za kompanije u centralnoj i zapadnoj Europi.

Povezani članci

Najnovije objave

Kina planira ulaganje od 60 milijardi dolara u nadogradnju turskih željeznica za teretni promet prema Europi

Kina istražuje mogućnosti ulaganja u tursku željezničku mrežu, s predloženim poboljšanjima koja se procjenjuju na 60 milijardi dolara, navodi se u izvješću South China...