16.7 C
Zagreb
Utorak, 10. rujna, 2024.

Lanac opskrbe napokon dobiva mjesto koje zaslužuje

Hitno su potrebna ulaganja u prometno-logističku infrastrukturu jer planirani kapacitet Luke Rijeka zapravo znači da će prema unutrašnjosti ići i do 10 tisuća kamiona na dan odnosno milijun kamiona godišnje, što će dovesti do velikog opterećenja cestovnog prometa

Izgradnja novog terminala Luke Rijeka velika je stvar za Hrvatsku, ali se postavlja pitanje tko će te kontejnere prevesti prema europskim odredištima. Željeznička infrastruktura je u izgradnji, a sadašnja protočnost nije ni izbliza dovoljna, nemamo dovoljno niti skladišnih kapaciteta da zadovoljimo rastuću potražnju te se još uvijek ne zna gdje će se nalaziti kopneni terminal koji bi osigurao prekrcaj tereta na druge oblike prijevoza. Sve se to moglo čuti na konferenciji o lancu opskrbe SCM Forum 2024. koji je bio posvećen otvaranju pitanja i nuđenju odgovora na glavne izazove koji pritišću lanac opskrbe u Hrvatskoj i regiji.

Ulaganja u prometnu i logističku infrastrukturu, pozicioniranje Hrvatske i ostalih zemalja regije kao važnih postaja na trans-europskoj mreži, tehnološka opremljenost i primjena umjetne inteligencije u logističkim procesima te trendovi u mikro distribuciji na zadnjem kilometru dostave do krajnjeg potrošača bile su ključne teme SCM Foruma koji je 14. svibnja održan u zagrebačkom Hilton Garden Inn hotelu.

Dobar geostrateški položaj je samo izlizana fraza koja se ponavlja već desetljećima i nema pravo značenje dok se operativno ne poduzmu koraci koji će postojeće potencijale staviti u pravu funkciju, poručeno je sa skupa.

Petar Šimić, direktor tvrtke Primacošped i predsjednik Udruženja otpremništva i logistike HGK, unatoč svim problemima koji stoje pred ovim sektorom izuzetno je optimističan te je istaknuo kako zapravo nikad nije bilo zanimljivije baviti se logistikom u Hrvatskoj. “Veliki europski igrači prepoznali su potencijal luka sjevernog Jadrana pa će tako Luka Rijeka nakon izgradnje novog terminala sa sadašnjih 350 tisuća kontejnera doći do kapaciteta od milijun kontejnera godišnje. Sve će se to trebati nekako prevesti i dostaviti na europska tržišta”, rekao je Šimić dodajući kako se time otvaraju fantastične prilike za Hrvatsku jer se traže alternativni putevi za europski lanac opskrbe.

Panel rasprava “Industrijska i logistička infrastruktura: što se sve radi i gradi?” – Mislav Togonal (moderator), Igor Žula (predsjednik Slovenskog logističkog udruženja) i doc. dr. sc. Tomislav Rožić (profesor Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu); Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Tomislav Rožić, profesor na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, osvrnuo se na trenutno dostupne kapacitete pojasnivši koliko se opterećenje stvara na cestovni promet. “Ako imamo milijun kontejnera u Luci Rijeka postavlja se pitanje tko će to sve prevesti dok je željeznica u ovakvom stanju u kakvom se trenutno nalazi. To znači da će našim cestama prometovati i do 10 tisuća kamiona na dan odnosno milijun kamiona godišnje”, upozorio je profesor Rožić ukazujući na problem, ali nudeći i rješenje: “Rješenje je tu već puno godina. To je željeznica pri čemu je intermodalnost ključ daljnjeg razvoja. Hrvatska ima obavezu da iskoristi te potencijale tako da pod hitno moramo izgraditi željezničku infrastrukturu kako bi uhvatili taj vlak razvoja europskog lanca opskrbe. Očekujem da će se to realizirati, ali krajnje je vrijeme da se shvati koliko je ovo područje od strateške važnosti”, naglasio je Rožić.

Poseban gost konferencije, Igor Žula, predsjednik Slovenskog logističkog udruženja, istaknuo je kako luke sjevernog Jadrana mogu itekako dobro poslovati i postati važan opskrbni koridor za Europu. Rekao je da je kapacitet ovih luka i dalje mali u usporedbi s lukama na Sjevernom moru kao što su Rotterdam s 19 milijuna kontejnera i Antwerpen sa 16 milijuna kontejnera godišnje. “U lancu opskrbe zadnjih godina vidimo veliki pritisak na troškove pa razlika u udaljenosti krajnjeg odredišta od 100 ili 200 km može biti granica solventnosti. Slovenija i Hrvatska leže na pet europskih transportnih koridora i te prilike trebamo iskoristiti, a što se tiče logističkih kapaciteta posebnu priliku vidim za područje oko Brežica i Krškog koje se praktično naslanja na okolicu Zagreba gdje se već realiziraju veliki projekti”, istaknuo je Žula u sklopu panel diskusije “Industrijska i logistička infrastruktura: što se sve radi i gradi?”.

Prezentacija: Strategije i izazovi u sektoru logističkih nekretnina u Hrvatskoj – Nuccia Basanić (Head of Occupier Services i Junior Partner za Hrvatsku, Sloveniju i BiH u kompaniji Colliers); Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Na konferenciji se govorilo i o nedostatku skladišnih kapaciteta kojih u Hrvatskoj kronično nedostaje, ali ohrabruje da su u tijeku velike investicije koje će sadašnji kapacitet od 1,3 milijuna četvornih metara u idućoj godini praktično udvostručiti. O tome je govorila Nuccia Basanić iz kompanije Colliers koja je istaknula važnost strateškog povezivanja različitih profila logističkih operatera na projektima kao što je Meridian 16 Business Park u Velikoj Gorici, a od velikih investicija koje su u realizaciji izdvojila je Log Expert Five kod Osijeka, projekt Accolade Park Zagreb North u gospodarskom području Bistra te Westgate LogCity kod Zaprešića.

Prezentacija: cargo-partner: jučer, danas, sutra – Zoran Starčević, Managing Director, cargo-partner; Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Predstavljajući svoju kompaniju, direktor cargo-partnera u Hrvatskoj, Zoran Starčević, istaknuo je kako je ova austrijska obiteljska kompanija prošle godine postala dio Nippon Express grupe koja na globalnoj razini ima 70.000 zaposlenih te 27 milijuna kvadrata skladišnog prostora. “Trenutno se nalazimo u post-merging procesu koji nije nimalo jednostavan, ali se uspješno prilagođavamo svim izazovima. Posebno nam je značajan put svile gdje kontejneri željezničkim transportom dolaze iz Kine do Poljske odakle ih preuzima mreža cargo-partnera. Od ostalih trendova pred svim logističkim operaterima je prilagodba trendu digitalizacije i automatizacije te implementacija ESG standarda u poslovanje, a sve se to radi u vremenima kada je na tržištu prisutna visoka fluktuacija radne snage”, naglasio je Starčević u svojoj prezentaciji.

Prezentacija: Pogled na domaće i globalno tržište – Dušan Beočanin, Manager, Kearney; Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Dušan Beočanin, Manager u kompaniji Kearney, u svom je izlaganju govorio o disrupcijama u lancima opskrbe rekavši kako je takvih poremećaja uvijek bilo, ali i da se stječe dojam da se to u posljednjih pet godina događa sve češće. Izazove s kojima se susreću kompanije u industriji lanca opskrbe podijelio je na makro izazove u globalnim okvirima te lokalne na nivou kompanija, a najveći utjecaj na poslovanje svih dionika u lancu opskrbe imala je pandemija covida koja je nametnula sasvim nove obrasce poslovanja te rat u Ukrajini, a veliki utjecaj lokalno su imale i poplave u Sloveniji i potresi u Hrvatskoj. “Gledano globalno, naše istraživanje na Fortune 500 kompanijama pokazalo je da svaka disrupcija odnese čak 2,4 milijarde dolara vrijednosti na burzi pri čemu se izgubi oko 400 milijuna dolara godišnjih prihoda te 75 milijuna dolara marže. To znači da se kompanije moraju pripremiti na ove poremećaje kako bi adekvatno odgovorile na sve izazove i pretvorile to u svoje prilike za napredak”, naglasio je Beočanin.

Prezentacija: Trendovi digitalne transformacije i ključne inovacije u lancima opskrbe – Alan Štefanac, Viši menadžer, ET&P – Lanac opskrbe, Deloitte; Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Alan Štefanac, Viši menadžer, ET&P – Lanac opskrbe, u kompaniji Deloitte, održao je stručnu prezentaciju o trendovima digitalne transformacije i ključnim inovacijama u lancima opskrbe. Istaknuo je kako su izazovi i prekidi u lancima opskrbe naša svakodnevica zbog čega njihova fleksibilnost i brzina prilagodbe predstavlja ključni prioritet kojim se ostvaruje komparativna prednost na tržištu. Kako bi kompanije odgovorile na navedene promjene, ključno je razumijevanje glavnih trendova, poručio je, ali još je važnijim ocijenio definiranje pravilnog organizacijskog pristupa u odabiru ključnih digitalnih rješenja kojima se transformira dosadašnji način poslovanja, kreiraju nove vrijednosti i optimiziraju poslovni procesi. “Zbog svega navedenog kompanije trebaju pratiti trendove te raditi na kreiranju potpune transparentnosti unutar svojeg lanca kako bi u budućnosti maksimizirale rezultate digitalne transformacije”, kazao je Štefanac.

U sklopu programa konferencije održane su četiri panel diskusije posvećene različitim segmentima poslovanja u ovom gospodarskom području pa se tako govorilo o neizbježnom utjecaju umjetne inteligencije i drugih tehnoloških rješenja na poslovne procese, ponudili su se i odgovori na trendove u području last mile dostave i sve većoj popularnosti q-commerce usluge, a jedan od ključnih naglasaka odnosio se i na važnost promocije obrazovanja za zanimanja u području logistike i cijelog lanca opskrbe.

Panel rasprava “Stanje, izazovi i perspektiva industrije lanca opskrbe u Hrvatskoj” – Kristina Šorić (profesorica na RIT Croatia i vlasnica tvrtke za poslovno savjetovanje Luyouma), Petar Šimić (direktor tvrtke Primacošped i predsjednik Udruženja otpremništva i logistike HGK), Tihana Hubicki (HR Manager u kompaniji cargo-partner) i Damir Vukić (direktor Rail Cargo Logistics – Croatia); Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Kristina Šorić, profesorica na RIT Croatia i vlasnica tvrtke za poslovno savjetovanje Luyouma, moderirala je panel diskusiju na temu “Stanje, izazovi i perspektiva industrije lanca opskrbe u Hrvatskoj” na kojoj su uz Petra Šimića, direktora tvrtke Primacošped, sudjelovali direktorica ljudskih resursa u tvrtki cargo-partner, Tihana Hubicki, te direktor tvrtke Rail Cargo Logistics – Croatia, Damir Vukić.

Petar Šimić je istaknuo kako je Primaco na tržištu već 34 godine te je kroz to vrijeme akumulirano jako puno iskustva. Ispred Udruženja otpremništva i logistike HGK, kojem je na čelu, naglasio je kako se trude popularizirati djelatnost logistike i prenijeti mladim ljudima pozitivnu konotaciju poslova koji se nude pri čemu se govori o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji i drugim zanimljivim aspektima. “Logistika jako puno konvergira s IT sektorom i moramo se truditi objasniti mladim ljudima da je to nešto izuzetno interesantno”, naglasio je Šimić dodajući kako je u današnje vrijeme za kompanije i njihov model vodstva najvažnije biti otvoren i autentičan.

Damir Vukić je istaknuo kako je Rail Cargo Logistics u vlasništvu austrijske države te da je glavna djelatnost željeznički prijevoz, ali nude i ostale oblike prijevoza te ugovornu logistiku. Rekao je kako ova kompanija ima željezničku liniju iz Kine koja osigurava brži prijevoz robe, iako je cijena nešto veća. “Ipak, interesa ima jer je značajan broj klijenata kojima je ključni faktor brzina. Visoko tarifirajuće robe mogu podnijeti skuplji prijevoz kao što su recimo automobili. Imamo industrije koje ne pitaju za cijenu, nego je važna samo brza reakcija i prilagođavanje njihovim potrebama. Nama u tvrtki je ključno da se popularizira ovaj oblik prijevoza, čak i kada znamo da se u početku posluje s gubitkom”, naglasio je Vukić. Rekao je da Hrvatska ima izvanredan geografski položaj, samo ga treba znati afirmirati. Također je istaknuo kao veliki problem radnu snagu. “Danas je lakše naći kardiokirurga nego strojovođu”, ustvrdio je.

Tihana Hubicki je istaknula kako u cargo-partneru kontinuirano tragaju za ljudima koji su okrenuti tehnologijama. “To podrazumijeva zapošljavanje radne snage koja je raznolikih kompetencija, koji su orijentirani prema kupcu i klijentu te posjeduju razvijene socijalne i komunikacijske vještine. Potraga za takvim ljudima uvijek je u tijeku”, naglasila je. Pritom je dodala da im je jako važno zadovoljstvo zaposlenika pa tako svake dvije godine provode istraživanje kako bi utvrdili što se može poboljšati. “Imamo veliki broj zaposlenika koji kod nas rade više od 20 godina. Cilj nam je da budu zadovoljni te zato nemamo brige da će ih netko preko Linkedina privući nekakvom ponudom. Naši zaposlenici razvijaju osjećaj privrženosti sa svim aktivnostima koje provodimo u izgradnji radne etike u kompaniji”, istaknula je Hubicki dodajući kako imaju redovnu suradnju i sa strukovnim školama čiji učenici dolaze u posjet logističkom centru cargo-partnera. Poručila je kako treba popularizirati radna mjesta koja se nude u sektoru te mladima prikazati sve prilike koje se otvaraju za njihov osobni i profesionalni razvoj. “Ja sam psiholog po struci a radim u lancu opskrbe. Trebamo stručnjake raznih profila koji se tu zasigurno mogu ostvariti”, zaključila je.

Panel rasprava “Uloga tehnologije i umjetne inteligencije za uspjeh lanca opskrbe” – Mislav Togonal (moderator), Hari Zamlić (Engagement manager, RIS Software – Ensolva), Krešimir Mlinarić (direktor tvrtke BE-terna) i Ognjen Bojanac (direktor tvrtke Milšped Hrvatska); Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Ne može se danas govoriti o bilo kojoj djelatnosti a da se ne spomene važnost tehnološke izvrsnosti, što uključuje i sve rašireniju i spremniju upotrebu alata baziranih na umjetnoj inteligenciji. U skladišnom poslovanju ova je primjena već etablirana i umnogome pomaže optimizaciji poslovnih procesa, a više o toj temi otkrila je panel rasprava “Uloga tehnologije i umjetne inteligencije za uspjeh lanca opskrbe” u kojoj su sudjelovali Ognjen Bojanac, direktor tvrtke Milšped Hrvatska, zatim Krešimir Mlinarić, direktor tvrtke BE-terna, i Hari Zamlić, Engagement manager u tvrtki RIS.

Ognjen Bojanac je pritom istaknuo kako je u današnje vrijeme ključno prilagoditi se klijentima pa se tako u cijeloj Milšped Grupi provode velike investicije kako bi se odgovorilo na rastuću potražnju. “U Hrvatskoj smo dosegnuli svjetsku razinu što se tiče skladišnih sustava te planiramo i dalje ulagati u robotsku tehnologiju. Ključno je imati sortirnicu velike propusne moći u koju smo investirali velika sredstva te povrat ulaganja očekujemo kroz pet do sedam godina. Roboti su pomogli u smanjenju zaliha i brzoj isporuci jer je trošak logistike postao izuzetno velik tako da je automatizacija ključna za optimizaciju poslovanja i rast produktivnosti”, rekao je Bojanac koji je kao uvod u ovu panel diskusiju održao prezentaciju Milšped grupe koja je krenula 1993. i do danas postala globalna logistička kompanija s uredima u Europi, Kini i SAD-u.

Krešimir Mlinarić istaknuo je kako njegova kompanija iz perspektive softvera nudi dvije grupe rješenja, što uključuje tradicionalne transakcijske sustave te rješenja bazirana na umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju. “Kroz naša rješenja optimiziramo lance opskrbe, što uključuje predviđanje prodaje, optimizaciju nabavnog i prodajnog procesa te izbjegavanje stock-outa”, naglasio je Mlinarić te dodao kako se ova rješenja u našoj regiji sve više koriste. Na pitanje jesu li ta rješenja skupa odgovara: “Implementacija uopće nije toliko skupa niti kompleksna ako znate kako raditi s tom tehnologijom te kako iskoristiti prednosti koje donosi. Više se ne govori o višemilijunskim investicijama, a povrat uloženog može se očekivati unutar godinu do dvije dana.”

Hari Zamlić je upozorio kako treba razlikovati automatizaciju koja u pozadini ima određenu bazu znanja od umjetne inteligencije. “Umjetna inteligencija će tek ostvariti svoj utjecaj na lanac opskrbe u vremenu koje je pred nama. Nije više pitanje hoćemo li implementirati ovu tehnologiju, nego je pravo pitanje kada ćemo to napraviti”, rekao je Zamlić naglasivši kako je važno imati prilagođena rješenja za klijente i da upravo to nudi softver za nabavu Ensolva koju tvrtka RIS nudi na tržištu.

Panel rasprava “From first click to last mile: what’s next?” – Mislav Togonal (moderator), Snježana Stanić (regionalna voditeljica marketinga, komunikacija te razvoja Out of Home mreže i novih usluga DPD Croatia), Stjepan Mađarčević (Retail Development Manager u Wolt Croatia) i Bernardica Kokotović (Mail Boxes Etc. Hrvatska, vlasnica prvog MBE centra u Hrvatskoj); Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

Panel rasprava koja je zaključila program konferencije odvijala se pod naslovom “From first click to last mile: what’s next?” te se odnosila na dinamiku koja je prisutna u području dostavnih službi. Sudjelovali su Snježana Stanić, regionalna voditeljica marketinga, komunikacija te razvoja Out of Home mreže i novih usluga DPD Croatia, zatim Stjepan Mađarčević, Retail Development Manager u Wolt Croatia, i Bernardica Kopilaš Kokotović, vlasnica prve poslovnice franšizne tvrtke Mail Boxes Etc. Hrvatska.

Snježana Stanić je istaknula kako prema DPD-ovom istraživanju e-shopper barometer kupce najviše zanima predikcija vremena dostave pri čemu je dostava na kućnu adresu i dalje preferirana opcija, ali da se primjećuje veliki porast u preferenciji dostave na paketomate, što ističe čak 23 posto hrvatskih kupaca u usporedbi sa 16 posto koliko ih je bilo u godini ranije. “Slijedom toga, svjedočimo velikim investicijama u mreže paketomata koji će zauzimati sve važnije mjesto. Primjerice, u pribaltičkim zemljama čak 80 posto narudžbi ide na paketomate. Kod nas to još nije slučaj, ali trend ide u tom smjeru”, rekla je Stanić.

Stjepan Mađarčević je istaknuo da je optimističan po pitanju razvoja tržišta navodeći kako je Wolt Croatia u prvom kvartalu ostvario povećanje broja narudžbi za značajnih 53 posto. Ova marketplace platforma koja se nekada bavila samo dostavom hrane, nakon pandemije je krenula u suradnju s partnerima iz maloprodaje te nudi uslugu ekspresne dostave unutar sat vremena od narudžbe. “Idemo ukorak s onime što korisnici traže. Vjerujemo u potencijal ekspresne dostave, a najveći izazov vidim u tome što veliki broj prodajnih objekata nema kapacitete kako bi adresirali potrebe za ovakvim tipom narudžbi i dostave”, poručio je Mađarčević.

Bernardica Kopilaš Kokotović istaknula je kako je Mail Boxes Etc. svjetski poznata franšiza koja na globalnoj razini ima više od 3.200 poslovnica, dok ih je u Hrvatskoj trenutno 25 s još tri koje su u fazi otvorenja. “Razvoj i širenje u Hrvatskoj krenulo je 2018. godine kada sam otvorila prvi MBE centar na Radničkoj cesti u Zagrebu. Osim same dostave, jedini na tržištu radimo i pakiranje za B2B i B2C kupce. Primjerice, ako kupac ima potrebu za slanje nekog umjetničkog djela izuzetne vrijednosti može nam se obratiti s povjerenjem da će taj artikl biti adekvatno i na siguran način zapakiran i dostavljen na željenu adresu”, pojasnila je Kopilaš Kokotović.

Foto: Goran Katić / Fotosvijet Studio

SCM Forum 2024. prva je konferencija posvećena lancu opskrbe koju je organizirala SCM Hrvatska, specijalizirana medijska platforma koja prati zbivanja u području lanca opskrbe. Cilj konferencije je okupiti lidere sektora upravljanja lancem opskrbe, od vodećih transportnih kompanija, investitora i developera do logističkih operatera i drugih dionika koji nude svoje usluge i rješenja usmjerena na optimizaciju razvojnih procesa. Uz predavanja i panel diskusije, SCM Forum je ponudio i veliku priliku za umrežavanje i povezivanje dionika lanca opskrbe u Hrvatskoj i regiji kako bi se unaprijedilo ukupno poslovanje cijeloga sektora. Osim konferencije, u sklopu inicijativa u pripremi su i različite edukacije i radionice koje će dodatno povezati stručnjake i pospješiti prijenos znanja među dionicima u ovoj industriji.

Sponzori ovogodišnje konferencije bili su Hrvatska udruga poslodavaca, tvrtke cargo-partner, Milšped Hrvatska, Lagermax, Primaco, Viator i Vektor projekti te agencija Colliers, a medijski partneri magazin i portal Ja TRGOVAC, Supply Chain Magazin, tjednik Lider i agencija Press clipping.

Povezani članci

Najnovije objave

Poljska je spremna predvoditi oporavak europskog špediterskog sektora

Prema Izvješću o globalnom otpremništvu agencije Ti Insight, u 2023. europsko otpremničko tržište smanjilo se na godišnjoj razini za 2,3%, na 57,3 milijarde eura....