16.7 C
Zagreb
Ponedjeljak, 09. rujna, 2024.

Allianz: Gubici u brodskom transportu dosegnuli najnižu razinu u povijesti

Sektor je izgubio samo 26 velikih brodova u 2023., što predstavlja pad od više od jedne trećine na godišnjoj razini i za 70 posto tijekom proteklog desetljeća

Globalna brodarska industrija bilježi kontinuirani pad u gubicima velikih plovila unatoč tome što se sektor suočava s rastućim rizicima. Globalni osiguravatelj Allianz objavio je svoj pregled sigurnosti i prijevoza za 2024. (Safety and Shipping Review 2024) koji pokazuje da su gubici u pomorskom prijevozu dosegnuli najnižu razinu svih vremena, održavajući trend koji se razvija posljednjih godina, prenosi Maritime Executive.

Pregled tvrdi da je, unatoč tome što se globalna flota bori s rastućom nestabilnošću i neizvjesnostima zbog rata i geopolitičkih događaja, klimatskih promjena i oživljavanja piratstva među ostalim rizicima, sektor izgubio samo 26 velikih brodova u 2023. To predstavlja pad od više od jedne trećine na godišnjoj razini i za 70 posto tijekom proteklog desetljeća. U 2022. i 2021. godini zabilježen je ukupno 41, odnosno 59 gubitaka, dok je u proteklom desetljeću izgubljeno 729 brodova.

Allianz naglašava da se pad gubitaka odvija u sve opasnijem okruženju. Brodarska industrija suočava se sa širokim rasponom problema, uključujući sukobe u Gazi i Ukrajini, ponovnu pojavu somalijskog piratstva nakon dugog zatišja, sušu potaknutu klimatskim promjenama te prelazak na još veća plovila zbog pritisaka dekarbonizacije. Izazov je u tome što se ova pitanja brzo razvijaju mijenjajući operativno okruženje za brodarska poduzeća.

“Brzina i opseg načina na koji se profil rizika u industriji mijenja je bez presedana u modernim vremenima”, rekao je kapetan Rahul Khanna, globalni voditelj odjela Marine Risk Consulting za Allianz Commercial.

Pregled iz 2024. pokazuje da je jugoistočna Azija i dalje žarište globalnih gubitaka. Pomorska regija Južne Kine, Indokine, Indonezije i Filipina činila je gotovo trećinu brodova izgubljenih prošle godine, ukupno osam. U proteklom desetljeću u ovoj su regiji izgubljena 184 velika broda. Regije Istočnog Sredozemlja i Crnog mora zauzele su drugo mjesto sa šest gubitaka u 2023.

Pregled naglašava da su teretni brodovi odgovorni za više od 60 posto brodova izgubljenih na globalnoj razini tijekom godine. Potonuće je glavni uzrok gubitaka, što čini 50 posto svih nesreća brodova. Zabilježeno je da su ekstremni vremenski uvjeti bili čimbenik najmanje osam gubitaka brodova diljem svijeta 2023., a konačni ukupni rezultat vjerojatno je veći.

Trend pada gubitaka također se prenio na ukupan broj incidenata u 2023. Allianz je utvrdio da je globalno broj incidenata blago pao s 3.036 na 2.951 u 2023. Britansko otočje imalo je najveći broj incidenata, njih 695.

Allianz nastavlja usmjeravati pažnju na požare na brodovima, vječitu brigu pomorske industrije. Činjenica da požar ostaje ključni sigurnosni problem na većim plovilima s obzirom na potencijalnu prijetnju životu, razmjer štete i kao rezultat toga povezani troškovi mogu biti ozbiljni. Allianz kaže da stalni veliki broj požara i dalje predstavlja veliku zabrinutost. U 2023. godini prijavljeno je 205 požara, što je drugi najveći ukupni broj u desetljeću nakon 2022. Tijekom proteklih pet godina požari su uzrokovali 55 gubitaka.

U recenziji Allianz ističe sliku trenutačnih opasnosti s kojima se suočava globalni brodarski promet. Sukob u Gazi primjer je toga kako je globalno brodarstvo postalo ranjivo na posredničke ratove, sporove i geopolitičke događaje. Ističu da je samo u Crvenom moru više od 100 brodova gađano od strane Huti militanata.

Ruska invazija na Ukrajinu, rat koji sada traje već treću godinu, također je rezultirala značajnim povećanjem “flote u sjeni” tankera koji se koriste za prijevoz ruske nafte. Allianz predviđa da je u nastojanju da izbjegne sankcije veličina mračne flote (dark fleet) narasla na između 600 i 1.400 brodova. Uzimajući u obzir da se mračna flota sastoji uglavnom od starijih, često loše održavanih plovila koja rade izvan međunarodnih propisa i često bez odgovarajućeg osiguranja, njihov velik broj predstavlja ozbiljne ekološke i sigurnosne rizike, Allianz upozorava.

“I rat u Ukrajini i napadi na Crvenom moru također su otkrili sve veću prijetnju komercijalnom brodarstvu koju predstavlja nova tehnologija, poput bespilotnih letjelica, koje je relativno jeftino i lako ih je napraviti, a teško ih je obraniti bez velike mornaričke prisutnosti” primijetio je Khanna.

Dok vanjski čimbenici nastavljaju uzrokovati ranjivost globalne flote, pritisak na dekarbonizaciju također donosi izazove. To je zato što industrija treba razviti infrastrukturu za podršku plovilima koja koriste alternativna goriva, kao što su punjenje i održavanje. To dolazi s mogućim sigurnosnim problemima s obzirom na to da se operateri terminala i posada plovila suočavaju s mogućnostima rukovanja alternativnim gorivima koja mogu biti toksična ili vrlo eksplozivna.

Povezani članci

Najnovije objave

Poljska je spremna predvoditi oporavak europskog špediterskog sektora

Prema Izvješću o globalnom otpremništvu agencije Ti Insight, u 2023. europsko otpremničko tržište smanjilo se na godišnjoj razini za 2,3%, na 57,3 milijarde eura....