Europska komisija odobrila je dodatnih 1,4 milijarde eura državnih potpora za vodik, što je četvrti Važan projekt od zajedničkog europskog interesa (Important Project of Common European Interest – IPCEI) za vodik pod nazivom “IPCEI Hy2Move” i nadopunjuje prve tri inicijative usmjerene na lanac vrijednosti vodika.
– IPCEI Hy2Tech, odobren 15. srpnja 2022., fokusiran je na razvoj vodikovih tehnologija za krajnje korisnike.
– IPCEI Hy2Use, odobren 21. rujna 2022., posebno cilja na primjene vodika u industriji.
– IPCEI Hy2Infra, odobren 15. veljače 2024., bavi se ulaganjima u infrastrukturu koja nisu obuhvaćena s prva dva IPCEI projekta.
IPCEI Hy2Move fokusiran je na istraživanje, inovacije i prvo industrijsko uvođenje u lancu vrijednosti vodika. Zajednički ga je pripremilo i podnijelo sedam država članica: Njemačka, Estonija, Francuska, Italija, Nizozemska, Slovačka i Španjolska. Zajedno će te države EU-a osigurati do 1,4 milijarde eura javnih sredstava, za koje Europska komisija očekuje da će mobilizirati dodatnih 3,3 milijarde eura privatnih ulaganja, piše Trans.info.
Ukupno 11 tvrtki, uključujući mala i srednja poduzeća (SME) i start-upove iz različitih zemalja članica, provesti će ukupno 13 projekata u okviru ovog IPCEI-ja. U neke od projekata uključene su njemačke tvrtke Airbus i BMW.
Njemačka, Slovačka i Španjolska mogu djelomično financirati svoje projekte kroz Program oporavka i otpornosti jer su svoje sudjelovanje u IPCEI Hy2Move uključile u svoje planove.
“Vodik nam može pomoći u postizanju mobilnosti s nultim emisijama i prijevoza robe. Ulaganje u vodikovu mobilnost i transportnu tehnologiju često je vrlo rizično za jednu državu članicu ili tvrtku. Ovdje na scenu stupaju pravila o državnoj potpori za IPCEI. Danas odobren IPCEI Hy2Move primjer je vrlo ambiciozne suradnje na europskoj razini prema zajedničkom ključnom cilju. Pokazuje kako politika tržišnog natjecanja i revolucionarne inovacije mogu funkcionirati zajedno”, rekla je Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica za “Europu prikladnu za digitalno doba”.
Ovaj projekt podupire cilj EU-a o smanjenju emisija iz mobilnosti i prometa za 90 posto kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2050. Promicanjem korištenja vodika kao goriva, projekt doprinosi ciljevima Europskog zelenog dogovora, EU strategije za vodik i Strategija održive i pametne mobilnosti.