25.9 C
Zagreb
Četvrtak, 25. srpnja, 2024.

Nedostatak radne snage gorući problem u prometu

Ako zbog nedostatka radne snage prometni sustav za deset godina više ne bude održiv, možemo zaboraviti i na turizam i na robnu razmjenu, upozorio je Dario Soldo, direktor Sektora za promet HGK na konferenciji Izazovi i problemi radne snage u prometu

“Bez ljudi koji održavaju vozne parkove, upravljaju prometom, održavaju infrastrukturu, nije važno koliko imamo vlakova, kamiona, aviona, koliko su nam kvalitetne autoceste i kako napredne sustave automatizacije uvodimo, jer bez radnika – promet će stati. Ako zbog nedostatka radne snage prometni sustav za deset godina više ne bude održiv, možemo zaboraviti i na turizam i na robnu razmjenu. O strateškim prometnim EU ciljevima da ni ne govorimo. Samo tri do pet tisuća vozača nedostaje u cestovnom teretnom prometu. Krajnje je vrijeme da se ozbiljno posvetimo problemu radne snage koji nas sve više ograničava”, rekao je Dario Soldo, direktor Sektora za promet HGK na konferenciji Izazovi i problemi radne snage u prometu, održanoj u organizaciji Hrvatske gospodarske komore i Saveza za željeznicu.

Soldo je istaknuo da je vrlo važno da svi sudionici u prometnom sustavu počnu surađivati i razmišljati o nužnosti kvalificiranih radnika u prometnom sustavu, a posebno u području srednje i više stručne spreme.

Europska komisija ovu je godinu proglasila Europskom godinom vještina. Namjera je da se u ovoj godini veća pozornost posveti tim pitanjima, usmjere prioriteti na cjeloživotno učenje, osposobljavanje, razvoj vještina te sve to zajedno usmjeri na tržište rada koje trpi trajni nedostatak radne snage. Trenutno više od tri četvrtine tvrtki u EU ima poteškoće u pronalaženju radnika s potrebnim vještinama. Prometni sektor, odnosno sektor željezničkog prometa, te sektor cestovnog javnog prijevoza putnika i cestovnog prijevoza tereta, suočeni su s velikim deficitom radne snage i to na svim razinama.

Godinu 2021. Europska unija proglasila je Europskom godinom željeznice, a strateški ciljevi govore o tome kako bi do 2050. godine barem 75 posto tereta trebali prevoziti željeznicom i unutarnjim plovnim putevima, dok bi većina putnika također trebala putovati održivo. Većinu tih putovanja trebali bi u budućnosti preuzeti željeznički sustavi.

“Savez za željeznicu u 15 godina postojanja aktivno je djelovao na polju razvoja željezničkog i svog ostalog javnog prijevoza u Hrvatskoj, nastojeći uvijek biti aktualan. Jedan od najvećih globalnih problema trenutno je nedostatak radnika u nekoliko važnih sektora, a među njima je i prometni sektor, sa čime je suočena i Hrvatska. Ovom konferencijom željeli smo okupiti sve dionike koji mogu pridonijeti stvaranju boljih prilika za školovanje, privlačenje i ostanak kvalitetnih stručnjaka i profesionalaca u prometnom sektoru. Jer, samo zajedničkim snagama – stratezi, stručnjaci, profesionalci, obrazovanje, znanost, sektor civilnog društva i ostalih zainteresirani dionici – možemo stvarati uvjete i podloge za školovanje što većeg broja kvalitetnih stručnjaka i osigurati sve potrebne resurse i mehanizme da radnike pridobijemo i zadržimo u prometnom sektoru”, poručio je Ante Klečina, predsjednik Saveza za željeznicu.

Uz to se strateški predviđa i razvoj integriranog prijevoza putnika, što pak znači da će mnoge gradsko-prigradske i lokalne rute biti potrebno pokriti kvalitetnim linijama autobusnog prijevoza. U teretnom prijevozu predviđen je razvoj multimodalnosti te će biti potreban veliki broj vozača kamiona i dostavnih vozila za prijevoz na kratkim rutama, od terminala do krajnjih korisnika.

Predsjednik Udruženja cestovnog prijevoza HGK Vedran Tomičić istaknuo je da se ne radi samo o nedostatku vozača, već i servisnog osoblja.

“Kada krene izletnička sezona, ti brojevi su i do 20 posto veći”, rekao je Tomičić.

Na panel diskusiji koja je okupila predstavnike gospodarstva uz Tomičića sudjelovali su i predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić, predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan Lisičak i član uprave HŽ Infrastrukture Marijan Ćužić.

O tome što u problematici nedostatka radnika može ponuditi obrazovni sektor, govorili su sudionici drugoga panela konferencije: prodekan za poslovanje Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu Mladen Nikšić, predavač na Odsjeku za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever Ivan Cvitković, ravnatelj Tehničke škole Zagreb Patrik Mardešić i ravnatelj Škole za cestovni promet Zagreb Tomislav Čurković.

Patrik Mardešić, ravnatelj Tehničke škole Zagreb, rekao je da u zadnjih 20 godina nisu imali problema s interesom učenika kod upisivanja, ostaje višak neupisanih. Samo su trogodišnja zanimanja predstavljala određeni problem.

“No, problem je pak kod nedostatka strukovnih nastavnika”, rekao je Mardešić.

Tomislav Čurković, ravnatelj Škole za cestovni promet Zagreb, predstavio je stanje u njihovoj školi. Svake godine upisuju 234 učenika u devet odjeljenja.

“Veliki je interes, da smo mogli upisati još dva razreda nekog smjera, upisali bismo. No, nemamo mogućnosti za to”, rekao je Čurković.

Na konferenciji je o tome kako privući kvalitetne radnike i kako održati kvalitetno radno okruženje u uvodnom dijelu govorio je Filip Mott, komunikacijski stručnjak iz agencije Hauska&Partner, dok je predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić govorio o problemima nedostatka kadrova u željezničkom sektoru.

Povezani članci

Najnovije objave

Kuehne+Nagel izvijestio o padu dobiti u drugom tromjesečju

Švicarska grupacija Kuehne+Nagel izvijestila je o padu svoje operativne dobiti u drugom tromjesečju od 23%, što je iznad očekivanja, navodeći da je spremna za...