S obzirom na značajnu ulogu Crvenog mora u međunarodnom pomorskom prometu, ove obustave i preusmjeravanja imaju ozbiljne posljedice po opskrbne lance i troškove prijevoza
Od početka rata između Izraela i Hamasa početkom listopada, više od desetak brodova postalo je meta napada u Crvenom moru, što je prisililo nekoliko velikih brodskih kompanija i prijevoznika nafte da obustave svoje usluge u toj regiji. Ovaj razvoj situacije izazvao je ozbiljne posljedice po globalnu trgovinu i pomorsku industriju.
Američki ministar obrane Lloyd Austin najavio je da će u utorak podijeliti više detalja o američkoj strategiji u vezi s ovim pitanjem. Očekuje se da će Sjedinjene Države odigrati ključnu ulogu u stabilizaciji situacije u Crvenom moru.
Neki od najvećih igrača u pomorskoj industriji, kao što su tvrtke MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM, Yang Ming Marine Transport i Evergreen, reagirali su na situaciju, preusmjeravajući svoja putovanja kako bi zaštitili sigurnost svojih posada i plovila. Ovi prijevoznici predstavljaju značajan udio u globalnoj trgovini, čineći oko 60 % prekooceanskog prijevoza.
Evergreen je dodatno najavio privremenu obustavu prihvata tereta upućenog u Izrael, dok je Orient Overseas Container Line (OOCL), u vlasništvu kineske COSCO Shipping Group, također prestao primati izraelski teret zbog operativnih problema.
VEĆI TROŠKOVI
S obzirom na značajnu ulogu Crvenog mora u međunarodnom pomorskom prometu, ove obustave i preusmjeravanja imaju ozbiljne posljedice po opskrbne lance i troškove prijevoza. Yoni Essakov iz Izraelske pomorske komore istaknuo je da bi proizvodi s rokom trajanja od dva do tri mjeseca mogli postati neisplativi za uvoz s Dalekog istoka, što će izazvati potrebu za povećanjem zaliha i dodatnim troškovima za uvoznike.
Naftni div BP također je najavio obustavu svoje brodske aktivnosti u Crvenom moru zbog nastavka napada od strane Huthija sa sjedištem u Jemenu. Frontline, skupina naftnih tankera, također izbjegava Crveno more, što dodatno ograničava dostupnost brodskih resursa.
Osim toga, napadi već utječu na cijene pomorskog prijevoza, s porastom od 5 % na istočnoj obali SAD-a. Tvrtke sve više izbjegavaju Sueski kanal, preferirajući plovidbu oko Afrike kako bi došle do Indijskog oceana, što na koncu produžava rute dostave, povećava troškove goriva i rezultira smanjenjem kapaciteta plovila.
Kontejnerski prijevoz čini gotovo trećinu ukupnog globalnog prijevoza, s procijenjenom vrijednošću prevezene robe od jedan bilijun dolara. Daniel Harlid, viši kreditni službenik u tvrki Moody’s, upozorio je na potencijalne poremećaje u opskrbnim lancima i naglasio kako bi dugotrajna situacija mogla imati pozitivne kreditne implikacije i za industriju kontejnerskog prijevoza i za tržišta tankera i rasutog tereta. Osim toga, osiguravatelji mijenjaju svoje stajalište, proširujući zone visokog rizika, što bi moglo rezultirati većim troškovima prenesenim na pošiljatelje i potrošače.