Lanac opskrbe je sustav organizacija, ljudi, tehnologije, aktivnosti, informacija i resursa koji omogućuje kretanje proizvoda ili usluga od dobavljača do kupca. Menadžeri lanca opskrbe su ključni akteri u koordinaciji i optimizaciji tog procesa, koji utječe na učinkovitost, produktivnost i profitabilnost poduzeća. No, kako odabrati prave dobavljače koji će zadovoljiti potrebe i očekivanja kupaca, a istovremeno smanjiti troškove i rizike? To je pitanje koje si moraju postaviti menadžeri lanca opskrbe prije nego što donesu odluku o novim partnerima u lancu opskrbe.
Pronašli smo pitanja koja si morate postaviti, a koja će vam pomoći da napravite bolji izbor dobavljača i unaprijedite svoj lanac opskrbe. Ova pitanja su izdvojena iz članka koji je objavljen na mediju Supply Chain Management Review, a vjerujemo da će pomoći novacima u lancu opskrbe i onima koji žele razumjeti širu sliku.
Radi li dobavljač dobro i zadovoljava li potrebe svojih kupaca?
Najosnovnije pitanje koje trebate postaviti je: je li ovaj dobavljač dobar u onome što radi i isporučuje li ono što obećava na vrijeme? Napravite domaću zadaću – provjerite medijsku pokrivenost u vezi s učinkom, ali i financijska izvješća. Najbolje od svega bi bilo da dođete do informacije s kime još surađuje i stupite u kontakt s tamošnjim voditeljem nabave. To je najbolji način da saznate kako je dobavljač poslovao.
Koja je operativna sposobnost dobavljača?
Za dobavljače je važno da imaju razinu fleksibilnosti ili skalabilnosti koja im omogućuje da se nose s povećanjem količine bilo na sezonskoj ili ad hoc osnovi, koja može biti uzrokovana marketinškim djelovanjem ili jednostavno dobrom mouth-to-mouth promocijom. To je informacija koju ćete također najbolje saznati iz prve ruke.
Što rade po pitanju sigurnosti poslovnih procesa?
Dobavljači koji se oslanjaju na zastarjele ili neadekvatne sigurnosne metode ne izlažu samo vlastitu tvrtku i kupce riziku – oni bi mogli izložiti riziku i vas i vaše. Hakirani sustavi dobavljača mogu vrlo lako dovesti do otkrivanja osjetljivih poslovnih i korisničkih podataka, s velikim posljedicama. Pogledajte samo Morgan Stanley iz našeg gornjeg primjera.
Kako izgleda njihov program održivosti?
Korisno je razjasniti program održivosti potencijalnog dobavljača – ako ga ima. One bez plana vjerojatno treba izbjegavati; ESG (environmental, social, and governance) politike nezaobilazne su u današnjem poslovnom okruženju. Pojavljuju se propisi koji od tvrtki zahtijevaju da objave svoje emisije i/ili svoje napore da smanje svoj utjecaj na okoliš. Dobavljači koji ignoriraju ESG obveze izloženi su kaznama te dugoročno i lošijoj reputaciji. Ukoliko i vi surađujete s njima, to bi moglo direktno utjecati i na vas.
Koju bi razinu rizika donijeli vašem poslovanju—i jeste li spremni preuzeti taj rizik?
Nijedan posao nije bez rizika, stoga odredite omjer rizika i koristi za svakog dobavljača i definirajte svoju sklonost riziku – koliko ste rizika spremni preuzeti. To može biti u obliku operativnog rizika, strateškog rizika, sigurnosnog rizika ili financijskog rizika. Radite samo s dobavljačima koji su unutar vašeg ograničenja rizika.
Uvjeti suradnje s dobavljačima se, naravno, razlikuju, kao i prioriteti te preferencije tvrtki. Uriginalnom članku navedeno je 10 pitanja koja si možete postaviti prije odabira partnera, a možete ih pronaći na linku ovdje.